collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Jag vill ju vara som "alla andra"

Kategori: Allmänt

Så nu tänker jag lägga upp mitt livs första recept på bloggen! Det är ju tydligen en sådan där sak man "ska" göra, för "alla andra" gör det ju ;-p
Jag är ju inte typen som egentligen gillar att laga mat. Dels har jag aldrig tyckt att det har varit kul, dels lyckas jag aldrig sådär bra som "alla andra" till synes gör. Jag tycker om att läsa recept, och jag har under några år dessutom fått prenumeration på tidningen MAT i julklapp av mina föräldrar. Jag vill minnas att jag skulle få det även i år, men än har tidningen lyst med sin frånvaro, så jag hoppas inte att min pappa sitter och betalar pengar för en tidning som inte skickas ut(?).
Som sagt, jag tycker väldigt mycket om att läsa mattidningar(framför allt titta på bilderna :-p), men jag är dålig på att laga mat. Tycker jag själv. Jag har liksom inte välsignats med ett sådant där extraordinärt utvecklat smaksinne som gör att jag vet precis vilka smaker som passar ihop till vad. När jag försöker "trolla" ihop något ätbart av sista skrapet hemma i kyl/skafferi/frys så blir det sällan någon kulinarisk upplevelse. Det blir liksom ätbar utfodring, så att säga. Men här är ett recept som alltid blir gott. Alltid.
Jag har snott det från min mamma, som i sin tur förmodligen hittat det i någon veckotidning.
 
PORTERGRYTA
(OBS, originalreceptet är räknat på 4 portioner, men jag tycker det blir alldeles för lite, så jag har gjort om receptet genom att öka mängden ingredienser till nästan det dubbla. Följande recept är alltså nästan dubblat)
 
12 smålökar(jag brukar dock nöja mig med typ 8 st)
ca 1 kg grytbitar av nöt, märgpipa eller högrev(sist använde jag fransyska, obs att den behöver kokas extra länge)
Porter(jag brukar ta en 0,50cl-flaska + en 33cl)
2 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 msk svartvinbärsgelé(jag brukar ta ngn msk extra ;)
4 - 5 dl creme fraiche
2 - 3 stora morötter(står med i originalreceptet längst ner endast som ett tips, men jag tycker det gör sig så bra i grytan så det får vara med bland ingredienserna här)
 
 
1. Skala löken, skär köttet i jämnstora bitar och slå portern i en stor gryta.
2. Lägg i kött, lökar, salt, peppar och gelé. Låt koka under lock ca 50 minuter(jag brukar koka längre, kanske 75 min),
3. Skär morötterna i medaljonger, ca 1 - 1,5 cm tjocka
4. Tillsätt creme fraiche och morötter och rör om. Låt koka ytterligare ca 10 minuter(så att creme fraichen "kokas in" och morötterna mjuknar lite) eller tills köttet känns mört.
 
Servera gärna med ris eller potatis(min personliga favorit är kokt, pressad potatis) och en fräsch sallad.
 
Hur enkelt är inte det här receptet liksom? Visst, det är ingen 30-minutersmåltid a la Jamie Oliver, utan snarare ett långkok. Men förbereder man lite i förväg(typ skär upp allt som ska skäras upp) så får man så mycket tid över till annat då grytan sköter sig själv på spisen under tiden. Och det blir såååå gott. Det enda man kan "misslyckas" med är att köttet kanske inte lyckas bli fullt så mört som man kanske hade hoppats varje gång, men det är fortfarande förbannnat gott.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: