collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Det där med matlagning. Eller var det matsabotering?

Kategori: Allmänt

Idag försöker jag mig på att "trolla" igen. Det vill säga att jag "slänger ihop" något av det som finns hemma(ni vet, det där som brukar resultera i ätbar utfodring i stället för en mumsig måltid).
Jag skulle igår kväll plocka fram något ur frysen för att ha något färdigtinat till dagens middag, och jag hade 4 olika saker att välja mellan: Ett paket köttfärs, några lövbiffar, lite kycklinginnanlår och några chorizokorvar..
Vi åt köttfärssås för bara ett par dagar sedan, så köttfärs ville jag inte ha. Lövbiffen var det "finaste" vi hade i frysen, så den ville jag spara till i morgon. Chorizokorv är jag sällan sugen på(jag är en falukorvsmänniska), och inte heller idag. Det fick alltså bli kycklingen. Men det fanns ganska lite kyckling kvar, så jag tog även fram ett paket bacon. Bacon och kyckling funkar alltid ihop, bland annat för att baconet ger så mycket smak, och kyckling i sig smakar ju egentligen inte särskilt mycket. Men vad göra av det?
 
Jag bestämde mig för någon form av paj/gratäng, så jag tog upp lite broccoli ur frysen i förmiddags efter att barnet lämnats hos sin farmor för dagen. Jag har förberett lite av varje under dagen, allt eftersom tiden gått och allt eftersom jag kommit på nya idéer. Jag började med att koka broccolin mjuk. Sedan fick jag för mig att jag skulle ha morot också, så jag skivade och kokade lite morot. Lök är ju i stort sett en "obligatorisk" ingrediens i nästan all mat, så jag fräste upp en rödlök, och skar baconen i småbitar och stekte den knaprig. Och brynde den i små bitar uppskurna kycklingen. Men sedan då?
Jag släppte själva paj-tanken, och kokade i stället lite pasta för att göra någon form av "makaronlåda". Bara i med allt jag förberett tillsammans med pastan och sedan på med äggstanning. Men inte vilken stanning som helst. Jag gjorde stanning på ägg och kokosmjölk i stället för vanlig mjölk. Tål att testas liksom, kan ju inte bli värre än äckligt ;-p 
 
Ja, Eldorado. All budget är inte dålig.
 
Jag kryddade stanningen med lite curry bara för att få någon form av smak på eländet, men inte för mycket smak. Det är meningen att det kräsna barnet ska äta samma mat som vi så man får vara lite laid back med kryddorna. Nu står "lådan" på köksbordet och väntar på att strös över med lite riven ost och ställas in i ugnen, vilket jag ska ta itu med Nu.
Jag återkommer med "betyg" på mitt "trolleri" vid senare tillfälle.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: