collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Att söva barn

Kategori: Sova sova sova säng säng säng

Ja inte under narkos eller så, utan få att sova för natten, eller under dagtid för den delen, är en vetenskap i sig. Jag imponeras av, och förundras över, hur dagispersonal världen över lyckas söva en hel grupp med ungar varje dag. Vilka superstars!
Själva har vi ju "misslyckats"(kallar det dock hellre Otur) med storsonen som vaknar till stup i kvarten av tappad napp, mardrömmar, sällskaplig katt(Siri), morsgrisighet och allt vad det nu kan bero på. På senare tid har han tassat in till vår säng tidigare och tidigare om kvällarna, och ikväll var det ett rent under att jag hunnit söva lillebror innan jag hörde ljudet av små fötter mot plastmattegolven. Han låg i vår säng kl 20:50...
Ikväll tycks dessutom lillebror sova oroligt då han vaknat och gnällt vid 2 tillfällen inom loppet av 20 minuter. Jag tror det kan bero på bråkiga pruttar eller en kvarvarande rap från sista amningen, men jag vill inte riskera att hamna med pigg ljudlig bebis om jag tar upp honom och provar rapa eller winda. Framför allt inte när storebror ligger och sover i samma rum. Dock hörs det ljudligt hur det knorrar och bubblar i magen på honom så vi får väl se hur kvällen/natten lider.
Hans underbara 7-timmars sovperioder har dessutom försvunnit. Nu är jag glad om han sover 4 sammanhängande timmar. Jag hoppas innerligt att det är något övergående, annars överväger jag att testa flaska med ersättning på kvällen för att se om det kan vara så att han inte står sig lika bra på min mjölk kvällstid. Mjölken är ju i regel tunnare då. Jaja, den som lever får se.M itt stora mål här i livet är i alla fall att få lillebror att fortsätta sova i sin egen säng. Han får gärna sova i vårt rum länge, men i Sin säng. Vi har inte plats för en till unge i vår säng.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: