collinus

Livet i byhålan med barn och katter

En blogg i punkter

Kategori:

(och ja, jag vet att mina senaste inlägg är irriterande centrerade, men det blir av ngn anledning så när jag mobilbloggar. Och orken, men framför allt tiden, till att sätta sig vid lapen och korrigera det efteråt finns liksom inte)

* Våtservetter is the shit(vilket vi visste sedan innan), och går nu åt som aldrig förr med Två bajsiga pojkrumpor i huset.
Så ska ni gratulera nyblivna föräldrar med present, så är just våtsezrvetter en oslagen vinnare(finns av märket Pudgies för 10kr/paketet på Ö&B och innehåller då 72st servetter, vilka jag tycker är mkt bättre än exempelvis Natusans mkt dyrare motsvarighet). Och blöjor såklart.

* Att vara tvåbarnsförälder, med en åldersskillnad på blygsamma 21 månader mellan barnen, är SKITJOBBIGT. Främst pga att "storkillen" som var en mammagris redan innan, nu har eskalerat i sin "mammagrisighet" så till den milda grad att han försätter sin stackars mor i tårar när han ligger och gråter efter mamma när pappa ska ta hand om middagsvilan.
Ja, det beror givetvis på svartsjuka gentemot syskonet som ligger vid mammas tuttar stup i kvarten. Det är inte lätt att gå från att ha fått 110% av mammas uppmärksamhet, till att plötsligt behöva dela den med en skrikande, bajsande grönsak.

* Ångesten och illamåendet inför tanken på att sambon återgår till att jobba igen på måndag är enormt. Jag förstår inte alls hur jag ska lyckas bolla båda ungarna helt själv, framför allt inte när det är dags för storebrors middagsvila då lillebror hittills haft en förmåga att vara vaken och skrikig. Hur löser man det?

* Det var lite överoptimistiskt att försöka kränga på sig bröllopsklänningen redan. Tur att det är en stund kvar till augusti :-p

* Jag har världens snällaste föräldrar som kommit över med färdiglagad mat vid ett par tillfällen.
Jag har även världens snällaste svärmor som kommit hit och lagat mat åt oss vid ett par tillfällen. Det är nog den mest uppskattade hjälpen man kan få, för laga mat är typ det sista man har tid/ork till i vår sits. Så jag tänker, utan att skämmas det minsta, säga att jag gärna blir bortskämd med det ett tag till framöver. Framför allt då sambon börjar jobba igen och jag kommer vara minst sagt upptagen av uppmärksamhetskrävande barn om dagarna. För även om Linus kommer spendera 15h av veckorna på dagis så kommer jag vara helt färdig och ta alla chanser jag kan till att sova när lillebror sover, och då är matlagning det sista man orkar tänka på.
Och jag tänker inte sticka under stol med att vi denna månad lever i en smärre ekonomisk kris, så alla avdrag på matkontot är tacksamma :-p

* Det tar dubbelt så lång tid att ta sig igenom en vanlig runda i mataffären när man har en 11-dagarsbebis med i kundvagnen.
Jag vet inte Hur många "- Oj, den kan inte vara många dagar gammal" jag fick höra när Casper och jag åkte och handlade idag.

* Flaskmatning på kvällen is the shit. Ungen har varit en helt ny individ nu på kvällen som både rapat(han är extremt svårrapad och bara spänner sig och ylar som en stucken (mini)gris i vanliga fall), bajsat, ätit bra och somnat in i härlig matkoma i pappas famn.

* Mitt abnormala Candy Crush-beroende har avtagit avsevärt, och jag har spelat på sin höjd 2 ggr sedan Casper såg dagens ljus för första gången

* Jag är korkad som ligger och skriver det här i stället för att sova när båda ungarna faktiskt sover.

Godnatt!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: