collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Unge!

Kategori: Allmänt

Tänk vad de kan gå en på nerverna, de små liven. Samtidigt som de är det sötaste som finns.
Igår kväll var min förhoppning att det arma barnet skulle somna vid 20:00 i alla fall(han brukar sällan somna när Jag vill att han ska somna). Dels för att jag hade köpt glass som jag var brutalt sugen på och ville sätta tänderna i så fort som möjligt. Dels för att jag ville att han skulle somna lite tidigare än han gjort senaste kvällarna för att återfå lite "ordning" i vardagen efter min sjukdomsvistelse hemma under andra halvan av förra veckan, då saker och ting blev lite som de blev eftersom jag ändå var hemma och kunde vara lite flexibel med dagistiderna.
Han lades i sin säng strax före 20:00. 21:20 behagade ungen somna(och skulle absolut kliva upp 06:45 i morse).
Och som vanligt vaknade han ett par gånger före den nattliga "dödsstöten" runt 23 - 00 då han bärs in till vår säng så vi får sova allihop.
 
Nu kanske somliga av er tycker att vi ska ta tag i saken. Stå emot och låta ungen ligga kvar i sin säng även om det blir protester. Ta några jobbiga nätter. Men nej, jag orkar faktiskt inte det just nu. Inte när jag jobbar.
Det viktigaste för mig är att han fortfarande startar natten i sin egen säng. Att han somnar där. Sedan får han gärna komma över till oss, men jag vägrar släppa läggningen i hans egen säng, för det om något skulle kunna sabba hans framtida tänkta nätter i egen säng ganska mycket skulle jag tro.
 
Men skit i sömn nu.
Såg en bild som sambon lagt upp på Instagram tidigare idag. Han hade tagit den när han och barnet satt och åt middag. Ni ska få se.
 
 
Köttfärssås i hela, verkligen hela, ansiktet. Vilket charmtroll, va?
Själv var jag på jobbet när jag såg bilden, då det är min sena rullningsvecka.
Sambon hade fått kommentarer till bilden, och jag själv skrev något om att barnet är en terrorist. Då svarar sambon något i stil med: "- Och det är ändå inte det värsta han gjort sedan vi kom hem".
 
Tydligen har barnet, under tiden som sambon stod och lagade mat, knatat iväg för sig själv(som han brukar göra ibland) och varit borta en stund. Sambon som varit upptagen med att hälla av kokvatten från pastan, laga köttfärssås och duka och sådant, undrar till slut var barnet tagit vägen och går för att titta.
Han hittar barnet. Sittande i soffan med en bok i knät som han tittar i.
Inget konstigt, kan tyckas? Nej, egentligen inte. Om det inte vore för att barnet lärde sig klättra upp i soffan själv senast Igår. Och då gick det inte helt utan problem varje gång(jodå, det blev ett fall eller två).
Nu hade han alltså krånglat sig upp i soffan på egen hand och satt och tittade i en bok som han uppenbarligen haft med sig. Men sambon upptäcker något mer, nämligen en stor mörk fläck i soffan. Han första tanke är att barnet fått tag i en bläckpenna som börjat läcka(ungen springer runt med bläckpennor stup i kvarten som han vill rita med, eller tvingar oss att rita med). Han drar fingret på fläcken och luktar på det, och inser att det är kaffe...
Barnet har alltså fått tag i en kopp med gammalt kaffe från igår som sambon ställt ifrån sig i fönstret bakom soffan just för att barnet inte skulle få tag i koppen just då.
Sambon upptäcker även att barnet är brun runt munnen :-p
Och så upptäcker han att barnet sitter och plockar med fingrarna i boken, och stoppar något i munnen, och ser då att mittsektionen i boken är fläckig. Dels av utspillt kaffe, dels av utspilld kaffesump som barnet nu sitter och stoppar i sig.
 
Haha, en del av mig önskar att jag också varit hemma och fått se spektaklet, medan en annan del av mig är glad att jag slapp ta hand om eländet. Barnet var blött av kaffe, boken var blöt och soffan var blöt. Som sagt, skönt att jag inte var hemma :-p
 
 

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Hahaha! Ja vad ska man göra, skratta åt eländet, de är ju för roliga.
    Men det är rätt skönt som sagt att slippa vara den som skall ställa till rätta, ibland :)

    2012-10-22 | 22:38:16
    Bloggadress: http://jempie.se

Kommentera inlägget här: