collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Från noll till hundra

Kategori:

Igår började jag skriva ett inlägg via mobilen, kom åt fel ställe på skärmen och hela inlägget var borta... Nu provar jag igen. Och lyckas jag med samma misstag igen tänker jag aldrig mer använda appen.

Barnet har som några kanske sett via FB eller Instagram, i stort sett matvägrat senaste veckan.
Han kräktes ett par gånger förra fredagskvällen, samt ett par gånger på lördagseftermiddagen/kvällen. Bortsett från kräkandet har han varit hyfsat pigg och glad, ingen feber eller något. Han var lite tyst och hängig på lördagsmorgonen, men han piggnade till efter några druvor i magen och var sitt vanliga jag fram till eftermiddagens första spya.
Söndagen och följande veckan har varit kräkfri, men i stället inneburit ett extremt dåligt matintag. Han har knappt ätit något hemma, och inte heller på dagis. Man har på sin höjd fått i honom lite banan och druvor, allt annat har han bara petat i.
Detta är inget jag har hängt upp mig märkbart på, då jag vet att det kan ta sin lilla tid innan matlusten kommer tillbaka efter magsjuka, framför allt hos barn. Huvudsaken har varit att han druckit något.

För somliga föräldrar skulle en sådan sak säkert liknas vid rikskatastrof, så jag är väldigt glad att jag, trots att jag är förstagångsförälder, är rätt avslappnad av mig och avvaktar innan jag börjar ringa bvc, sjukvårdsupplysning och barnakut.
Jag har heller inte försökt truga i honom någon mat. Vill han inte ha behöver han inte. Han säger till om han är hungrig. Annars är nog risken stor att man förvandlar ätandet till något negativt för honom, och det är min största skräck. Mat ska våra något gott och trevligt att se fram emot, inte kopplas till ångest och tvång.

Så i morse när vi klivit upp och barnet visat sitt första tecken på att vilja ha något att äta, så skar jag som senaste dagarna återigen upp några druvor och lite banan då han inte velat ha något annat. Han åt upp och ville ha mer, så jag skar upp mer. Även det tog slut. Hmm...

Senare på dagen när vi svängt in till Norrtälje och skulle äta lunch på Donken så beställde vi ett Happy Meal. Ingen av oss trodde att han skulle äta något, att hans pappa skulle få hans cheesebugare(som han annars brukar beställa till extra utöver sin meny), att han skulle rata pommesen(då han är anti potatis och inte gillat dem tidigare) och att han på sin höjd kanske skulle gnaga på en morot. Vi hade med oss banan just in case.
Dem om vår förvåning när ungen börjar sträcka sig efter pommesen innan vi ens hunnit duka upp maten från brickan. Och dem ännu mer om vår förvåning när ungen sitter och trycker i sig nästan hela cheeseburgaren!
Och dem om föräldrarnas lycka när vi inser att han äntligen fått apiten tillbaka.

På eftermiddagen åkte vi till barnets farföräldrar för att fira barnets farmor som fyllt år. Och där tryck han först i sig en banan, sedan lite varmkorv, en bulle, och större delen av sin farfars tårtbit.
Jag undrar vad han trycker i sig i morgon, och hur mycket han kommer bajsa :-p



Vette tusan hur jag ska bära mig åt för att vrida bilden via den här appen, så ni får vrida på huvudet :-p




Kommentarer


Kommentera inlägget här: