collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Nr.8 - Dumma omkörningar

Kategori: Saker jag stör mig på

Det här skulle jag kunna prata om i all tid och evighet, jag blir omkörd ofta(kanske för att jag oftast faktiskt Följer hastighetsbegränsningarna?). Men det finns ju en hel drös med olika varianter av omkörningar. Några är klockrena, några är idiotiska, några är livsfarliga, och så finns de sorten som jag bevittnade igår - de totalt onödiga.
 
På väg hem från jobbet igår, strax efter Gottröramacken, glider det upp en gul Mustang bakom mig som ligger och halvt nosar mig i arslet. De av er som bor härute i krokarna och vet hur det ser ut där, vet att det efter Johannesbergs slott, efter den lilla kurvan, finns en kort liten raka precis innan infarten mot Rånäs/Rörsby. DÄR körde han om mig. Inget konstigt i sig, vi fick inget möte och han tyckte väl att jag körde för sakta, trots att jag just igår faktiskt låg strax under 80km/h på 70-väg(aja baja Hanna).
Det som dock var så brutalt onödigt med just den här omkörningen, var att han svängde in mot Rånäs. Han valde alltså att köra om mig mindre än 1 kilometer före en infart han skulle in på. Samma infart som jag själv också skulle in på.
Och jag kan för mitt liv inte förstå varför han skulle ha så bråttom om mig på landsvägen innan, för från och med att vi svängt in på den lilla skitvägen mot Rånäs, så var det Jag som låg och nosade Honom i arslet. Han körde saktare än jag själv normalt gör på den vägen. Vilket i och för sig var lite humor. Och jag tänker inte sticka under stol med att jag avsiktligt låg och nosade honom lite Extra nära i arslet just to make a point.
Dock hade jag förväntat mig att han skulle passa på att gasa som satan på de få raksträckor som finns längs vägen, men tji fick jag, det var pensionärsrull på hög nivå. Blev nästan lite besviken, faktiskt.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: