collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Me-time!

Kategori: Allmänt

Barnets fina pappa har talat om att han funderar på att besöka sin gamla arbetsplats någon av sina lediga dagar. Han jobbar ju skift på Arlanda och är därför bland annat ledig mitt i veckorna.
Tidigare jobbade han på ett mysigt litet dagis(jaa, daaaagiiiiis med daaaagiiiisfrööööknaaar) i en ÄNNU mindre håla än den vi bor i, och han försöker hälsa på lite då och då för att hålla kontakt med sina gamla arbetskamrater samt de få barn från hans tid på dagis som eventuellt kan finnas kvar på fritids.

Han vill givetvis ha Linus med sig så de får se hur stor han blivit, och jag funderar på att INTE följa med den här gången. Få lite välförtjänt egentid. Men när jag väl fått den tanken i huvudet så inser jag att jag inte har en aaaning om vad jag ska göra med så mycket egen tid... Vad gjorde man innan barnet kom? Vad VILL jag göra?
Det är nästan en lite läskig tanke, att inse att jag ska få vara hemma(eller borta?) alldeles alldeles själv.

Jag har ju varit både hemma och borta ensam utan sambo och barnet tidigare, men då har antingen sambon varit ute på promenad med barnet(det vill säga hemma i Rånäs, liksom runt knuten, det räknas inte riktigt), eller så har jag åkt ner till mataffären och handlat(jag har alltså utfört en vardaglig obligatorisk syssla, det räknas inte heller). Men nu blir det liksom en helt annan sak. Nu ska sambo och barn åka en dryg mil(åh herregud vad långt, en hel miiiil :-p) bort, och vara borta längre än 1 timme.
Han åker väl förmodligen en sådan tid som innebär att han även får ta med sig mat till barnet och mata det på plats på dagis, och då står sig barnet ett tag utan de allsmäktiga tuttarna.

Egentid... jösses... att det ska vara så svårt att välja aktivitet? Eller icke-aktivitet om man så vill. Men nej, jag vill inte sova bort ett sådant här tillfälle, sova kan man göra när man blir gammal :-p
Jag funderar i och för sig på en liten "spa-dag" i badkaret. Ni vet, hela kittet. Hårinpackning. Raka bort lite vinterpäls. För en gångs skull få tid att klippa alla naaaglar som växter sig halvt i sidled och bryts av till höger och vänster innan man i ren desperation gnager av dem framför TV:n, för vem har tid att klippa och fila naglar med småbarn i huset? Kanske till och med färga håret? Jag vill egentligen inte färga då jag tycker om min egen färg, men tro på själva Fan själv - när jag var gravid kom de första gråa håren! :-O

Hmm, det är nog fullt möjligt att det blir en skämma_bort_mig_själv_i_badkaret-dag.
Och vattnet ska vara VAAAARMT, inte ljummet som det blivit sista tiden för att spara varmvatten till resten av familjen.

Kommentarer

  • Heidi säger:

    Tittar in för första gången. Har själv en snart 4 mån gammal tös här hemma, så klickade bakåt i tiden - det är så roligt att läsa hur du haft det. Det här inlägget stämmer sååååå in i nuläget.



    Då jag har "egen tid" så gör jag allt så effektivt jag kan, för då är min sambo typ ut med vagnen och kommer alldeles snart hem.. Har än så länge inte riktigt fattat att sakna den där lugna, egna tiden ( trots att den såå skulle ha behövts ibland! my nervs...!! ;)

    2012-04-16 | 07:13:01
    Bloggadress: http://haba-heidis.blogspot.com/
  • Isacs Mamma säger:

    Du?

    Har du Iphone eller har du Android?

    Kika gärna in här och ge din Åsikt:)



    http://isacsmamma.blogg.se/2012/april/android-och-bloggse.html



    och så klart önskar jag dig en fin dag!

    2012-04-16 | 08:02:13
    Bloggadress: http://isacsmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här: