collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Ett nytt försök då

Kategori: Allmänt

Skulle in på min gamla blogg på en annan domän och försöka ta tag i bloggandet lite mer igen, men döm om min förvåning när sidan inte finns kvar?! Och anledningen att jag bytte från blogg.se till en annan, var för att jag inte kunde skapa någon ny blogg här, då mina mailadresser redan fanns. Dock har jag stängt ner bloggarna jag hade, så jag förstår inte varför mina e-postadresser finns kvar i deras register. Suck.
Jaja, nu startar jag ändå på ny kula här igen, med ytterligare en ny e-postadress.

Anledningen att bloggandet rann ut i sanden, var att min son Linus föddes 21/7-11, och från att han var ca 1 vecka gammal åkte på konstant magknip och var gnällig och grinig typ jämt, och jag var trött som ett as och orkade inte med, eller hade tid över, till varken bloggande eller något annat. Dagarna gick ut på att amma, byta blöja, amma, vagga barn, amma, försöka vila, byta blöja, amma... nämnde jag att jag var tvungen att amma också? 
För att inte tala om toalettbesöken... en hel liten novell i sig. Men den ska jag berätta om senare(för de som är intresserade).
Detta inlägg kommer bli lagom kort, med en reflektion över vad som hände tidigare idag, när barnet och jag var ute på promenad.

Vi promenerade förbi byns dagis, där en dagisfröken(jo, dagis. Och dagisfröken. Så det så) och ett dagisbarn stod och tittade på oss när vi gick förbi. Dagisbarnet säger något till sin fröken(som jag inte hör), varpå fröken tittar tillbaka på oss och svarar: "- Ja, det sitter en liten flicka i vagnen."
Hur drog hon slutsatsen att det var en flicka, och inte en pojke, i vagnen? Kan det ha berott på att barnet hade en lila mössa på sig? Är ett barn automatiskt en flicka för att dess mössa händelsevis råkar vara lila?
Massuppf*tta mig rätt, jag tar inte illa vid mig av att någon tror att min bebis är en flicka. Det är jättesvårt att på de allra flesta bebisar se om det är flickor eller pojkar. Framför allt när de är påbyltade med ytterkläder(om de inte råkar vara antingen rosa eller blå(vilket fortfarande inte innebär att en bebis med rosa på sig automatiskt är en flicka och vice versa). Men att direkt utgå från att en bebis med en lila mössa är en flicka, för att lila är en "tjejfärg", tycker jag är lite dumt. Framför allt att med säkerhet i rösten säga det till ett dagisbarn som år 2012 borde få insikten inlärd att allt inte är antingen svart eller vitt. Pojkar måste inte ha blått, grönt och brunt(eller vad små gossar nu har för färger på sig) på sig. Flickor måste inte ha rosa, rött och gult(eller vad små flickebarn nu har för färger på sig).
Eller är jag helt ute och cyklar, tycker ni?
Hur som, det där dagiset har vi tänkt placera vår bebis på. Känns mindre lockande för tillfället :-p



Kommentarer


Kommentera inlägget här: