collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Bullmorsa?

Kategori: Allmänt

Ja alltså, jag har för tillfället frukostbullar på jäsning i köket. Inga kanelbullar eller något sådant gotteligott, utan helt vanliga, "trista" frukostbullar. Ett recept jag hittade på paketet med rågsikt här hemma.
Jag har gjort dem en gång förut, och de gick att äta, så jag gör nu en sats till. Det är alltså ingen smaksensation, utan de var relativt lätta att göra och var ätbara. Och hembakat är ju billigare. Dock har jag tillagt lite anis och fänkål för att se om de smakar lite "roligare" den här gången.

Det är alltid spännande med matlagning och brödbak när man har en liten hemma. För matbröd vägrar jag stå och röra ihop själv, jag ska tamejtusan använda köksassistenten till sådant när jag faktiskt har en. Och köksassistenten låter illa, så den väljer man inte gärna att dra igång när barnet ligger och sover. Därför sprang jag runt och förberedde typ ALLT för brödbaket medan barnet sov. Jag smälte smöret och blandade ut jästen i degspadet och mätte upp allt mjöl och salt och kryddor och tog fram assistenten och preppade plåtarna och... ja, jag såg till att ha allt klart så det i stort sett bara var att hiva ner allt i bunken och köra när barnet vaknat.

Baka bröd är rätt drygt ändå. Ekonomiskt, men drygt. För den förbannade degen ska ju bara jäsas hela tiden! Först när den är färdigblandad, och även efter att man bakat ut den till limpor eller bullar eller vad det nu ska bli av den.
Och jag skulle gärna göra surdegsbröd, då det brukar vara väldigt gott. Men bara tanken på att man måste göra en surdegsbas som ska stå och gotta sig i flera dagar innan man kan göra något med den får mig liksom att tappa sugen helt.
Och dum som jag är så gör ju jag bara en deg per tillfälle jag bakar. Egentligen ska jag ta mig en hel dag till enbart bakning så man hinner göra ett helt lass med limpor och frallor. Låta sambon få ansvaret för barnet hela dagen, och bara ta en paus då och då för amningen. Men helt ärligt, jag skulle nog ledsna redan efter första degen...

Barnet sköter i stort sett sig själv medan jag håller på i köket. Han kör sprinterlopp i sin gåstol runt hela huset(åtminstone där han kommer fram). Men till slut brukar man hitta honom här... så nära som möjligt ska man stå...

Så nära som möjligt ska man stå...

Kommentarer

  • Anna Mamma till Lucaz med en till på väg säger:

    haha Lucaz har inte varit så intresserad av tvn som han är nu, till och från. Men han ska också stå jätte nära. hihi :)

    2012-01-25 | 21:41:18
    Bloggadress: http://annauglyandbeautiful.blogg.se/

Kommentera inlägget här: