collinus

Livet i byhålan med barn och katter

När lugnet lägger sig

Kategori: Allmänt

Barnet ligger i sin vagn och sover. Det blir ett sådant lugn över huset när han sussar. Ingen gåstol som far fram över golvet, inget prassel/skrap/dunkade från alla hörnor i huset när barnet rusar fram och greppar tag i papperskassar, köksstolar och leksaker han får tag i på vardagsrumsbordet.
Det enda livet kommer från TV:n som ständigt står på här hemma. TV:n har liksom alltid varit som ett sällskap för mig när jag varit ensam hemma innan barnet kom, så den sätts igång av ren skär gammal vana.

Idag provade jag faktiskt att låta bli TV:n och satte på radion när vi klev upp, men det var liksom något som saknades, så TV:n slogs på till slut i alla fall.
Jag måste medge att jag har lite dåligt samvete för att barnet har ständig tillgång till TV:n. Han har sett på TV sedan han föddes i stort sett, och TV-tittande ska man tydligen helst undvika i så stor mån det går innan ungarna är åtminstone 1,5 år. Jag har inte läst på om det, men alla hastiga bildbyten som det trots allt är på alla program idag är tydligen för mycket för så små barns hjärnor att hinna hantera.
Men nu är det som det är, han har sett på TV(även om han kanske inte har tittat på samma sätt som Vi gör) hela sitt liv, men det ska nog bli folk av honom ändå. Visar han sig ha DAMP eller något liknande så vet vi ju vad vi i första hand kan koppla det till :-p

Igår tog vi upp en fläskfilé som skulle ätas till middag, men då vi åt lunch väldigt sent(typ runt 15-tiden), så blev vi ju inte hungriga vid "rätt" tid. Och sambon skulle iväg och spela innebandy 18:30 - 20:00, och ställa sig och laga mat efter det var det ingen av oss som orkade, så fläskfilén fick åka in i kylen. Idag skar jag upp den och lade i marinad, och just som jag gjorde det så insåg jag att vi borde äta sådan mat i morgon i stället, då det faktiskt är Alla Hjärtans Dag. Men jag törs inte låta en upptinad köttbit ligga för länge i kylen heller, så vi får köra "finmiddag" idag i stället.
Kyckling kan också vara mysmat, right? ;)

Nu har barnet sovit i ca 40 minuter, och känner jag honom rätt vaknar han vilken minut som helst, så den minuten ska jag luta mig tillbaka i soffan och bara andas. Sedan får vi se om jag orkar masa mig ut på en promenad med vagnen runt byn. Kanske.


Igår spelades Sveriges nationalsång på TV. Barnet stod som i trans
och höll i sig i TV-bänken hela sången igenom och bara tittade...
En liten patriot?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: