collinus

Livet i byhålan med barn och katter

En underbar dag!

Kategori: Allmänt

För en liten stund sedan skuttade jag omkring här i tights och linne, medan tuttarna hoppade åt alla håll(jag förstår inte, spänsten i dem har liksom försvunnit efter att en unge snuttat på dem i 7 månader. Jodå, på tisdag blir ungen 7 månader!), och sjöng "Här kommer Pippi Långstrump". Ett litet lyckligt psykbryt sådär en helt vanlig söndagseftermiddag.
Idag har helt enkelt varit en bra dag.

Jag vaknade som vanligt med arg rygg(efter att som vanligt ha trängts med en bebis som vaknat sjuttioelva gånger och bara somnat om med en tutte i munnen), men med en vaken glad bebis intill, och det är alltid ett härligt sätt att starta dagen på.
Tyvärr snöade det ju igår kväll(och kanske lite under natten också?) igen. Sådan där tung blötsnö. När vi klev upp låg det visserligen bara ett 1-centimeterslager på backen, men jag valde ändå att gå ut och skotta bort skiten, för man tackar alltid sig själv i efterhand då man slapp ett centimetertjockt lager med is om det skulle frysa på. Det var tungt och blött, men värt det. Och när jag gick runt därute sken februarisolen så härligt i ansiktet, och man hörde det välbekanta och så otroligt uppiggande kvittret från vårfåglarna som börjat hitta hit.
Jag tror det var där dagen började bli sådär extra härlig. Av solen och fågelkvittret.

Och idag, för typ första gången på 7 månader, lade jag ner lite extra tid på utseendet.
En vanlig dag här hemma går i mjukisbyxornas tecken. Mjukisar, linnen som är lätta att bara dra ner vid amningsdags, och munktröja. Här kör vi BH-löst, är så mycket smidigare att bara dra ner linnet när nassarna ska fram. BH åker bara på när man ska ut ur huset, alternativt när det kommer besök.
Min variant av att "klä upp" mig sista tiden har varit att byta ut mjukisarna mot ett par jeans, och dra på en stickad tjocktröja i stället för munkjackan full av kräks, barnmatsrester, dregel och snor. Till och med på julafton blev det jeans och en tunnare stickad tröja(med stor ringning så det bara är att dra ner vid amning).
Mascara åker på vid ytterst fåtal tillfällen.
Men idag slogs det på stort med tights, jeanskjol, nya toppen från H&M, nya halsduken från Kappahl och nya benvärmarna från Kappahl. Och kors i taket - mascara OCH lite ögonskugga! Och linser! Jag har inte använt linser på flera månader.


Titta och njut - man vet aldrig när man får se mig såhär
nästa gång...

Men jag klädde ju inte "upp mig" bara helt utan vidare. Vi skulle ju faktiskt ut ur huset idag, och åka till barnets morbror och kusiner(var dock bara en kusin hemma idag) på fika. Inte för att de är typerna som bryr sig om hur du ser ut eller något, utan dagens "piff" gjorde jag enbart för mig själv. Och jag kände mig snygg för en gångs skull, och det var länge sedan. Man behöver ta sig ur mjukissunket någon gång ibland för att känna sig lite som "vanliga" människor :-p
Och barnet skötte sig exemplariskt under besöket. Han blev ju som vanligt lite trött-gnällig mot slutet, men i stället för att bli sådär sur/skrikgnällig som han oftast blir hemma, så blev han sådär mystrött i stället, och satt tyst och lugn hos morbrors fru och myste. Han är så underbar när han är så.

Som sagt, detta har varit en riktigt bra dag. Hitintills - man ska inte ropa Hej för tidigt, hela kvällen återstår och då kan mycket ändras ;)
Snart ska ju sambon iväg på innebandyn med byns gubbar, och när han åkt kan det säkerligen slå hus i helvetet här hemma. Bara därför att liksom.


Morbrors akvarium är spännande att titta på

"- Mattias Jonsson är nummer 3..."(internt skämt)

Här är vi sådär myströtta med "tant" Maria

Kommentarer


Kommentera inlägget här: