collinus

Livet i byhålan med barn och katter

En stor dag

Kategori: Linus utveckling

Idag skedde det äntligen - barnet vände sig från rygg till mage alldeles själv!
Själv satt jag med nosen begravd i laptopen när det hände, så jag missade det... Fick en chock när jag tittade upp för att kolla till barnet som låg på sin filt på golvet, och upptäckte att han plötsligt låg på mage. För Jag hade minsann lagt honom där på rygg. Shit! Bara sådär, liksom.
Det har visserligen varit på gång ett tag. Eller ja, han har börjat slänga sig över på sidan(främst för att få tag i sina leksaker som mamma så strategiskt placerat vid sidan om honom, preciiiis utom räckhåll). Innan var han inget bra på det heller. Men på senare tid har han upptäckt att om han drar upp benen mot magen så är det lättare att tippa sig över på sida. Och många ggr när han ska försöka nå sina leksaker som ligger lite för långt bort, så har han nästan legat halvt på mage, så det har ju bara handlat om dagar tills det skulle hända egentligen.
Idag var den dagen. 3:e ferbruari 2012 kl 09:33. Jodå, jag tittade till och med på klockan.

Kan tyvärr inte bjuda på några bilder på miraklet, då jag filmade det, och jag kan inte lägga upp filmer tyvärr. Men jag ska försöka komma ihåg att fota nästa gång. För även om de flesta av er redan varit med om att era ungar lärt sig att vända på sig, så det en stor grej för Mig. För som mamma så är man ju alltid dum nog att jämföra sitt eget barn med andras barn(vilket man inte ska göra då alla bebisar är så olika, men det är f-n omöjligt att låta bli), och Linus har inte varit lika snabb som mina vänners/bekantas jämnåriga bebisar.
Det är så mångas ungar som vänt på sig redan vid 3-4 månaders ålder, och Linus är ju nu dryga halvåret, så nu är mamman minsann stolt och lycklig ;-p

Nästa förhoppning på utveckling är att han även ska lära sig att vända tillbaka till rygg igen, då han väldigt fort ledsnar på att ligga på mage. Han blir förbannad när han inte kan ta sig någonstans :-p
Men kanske tycker han det blir roligare nu när han lärt sig att vända över på mage alldeles själv. En kan ju alltid hoppas, så kanske krypandet börjar ta fart till slut också, för just nu kan han inte ta sig framåt alls. Han kan ta sig runt 360 grader, liggande på samma punkt, men han kommer inte ifrån den punkten. Han ligger där och stönar och sprattlar tills han till slut blir förbannad och börjar gnälla :-p

Men just idag tänker jag inte öva en massa med honom, för han har varit lite krasslig senaste dagarna. Lite småsnorig och hostig och lite smygfebrig. Stackars liten. Men ungar är ju som ungar är, så han tycks inte påverkas nämnvärt av sin förkylning utan far fram som ett trimmat vildsvin i gåstolen som vanligt.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: