collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Brutalfrukost

Kategori: Allmänt

Idag är en av sambons lediga dagar. Idag samt i morgon får vi ha honom hemma, och det är det bästa som finns. Tyvärr innebär det denna vecka att han jobbar hela helgen, fredag till söndag. Vi tycker inte om pappas jobbhelger, Linus och jag, för vi får så lite tid tillsammans med pappa då. 
Just denna helg slutar han i och för sig kl 15:00 både fredagen och lördagen, men det innebär även att han kliver upp ca 04:15 om morgnarna och är därmed jättetrött när han kommer hem(han är ingen morgonmänniska, om man säger så).
Och idag var sambon sådär underbart underbar igen.

När vi vaknade och fortfarande låg kvar i sängen alla tre, så nämnde jag, utan minsta förväntning på någonting(faktiskt), hur gott det hade varit med hotellfrukost. Vi låg kvar en stund i sängen och myste med bebis(som tycks vara lite krasslig i halsen idag), sedan klev vi upp.
Sambon klev upp samtidigt som barnet och mig, och medan jag stod i skötrummet och bytte blöja och svidade om barnet från pyjamas till "vanliga" kläder, så ställde sig sambon i köket och gjorde frukost. Men inte det gamla vanliga(en kanna kaffe), utan han bakade scones, och stekte bacon och gjorde äggröra... Underbara karl!
Nu är jag så mätt så jag skulle kunna spricka.

Även barnet fick sig en brakfrukost. För igår kväll testade jag något nytt med gröten. I stället för att ställa gröten på hyllan några dagar som jag planerat, så blandade jag ca 1/3 gröt med 2/3 mosad banan, och se det föll ungen i smaken! Eureka!
Jag har ju testat att blanda i fruktpuré i gröten innan för att se om han äter då, men det har varit samma resultat som tidigare - man fick i honom ett par skedar men inte mer, så att blanda i banan trodde jag inte skulle göra någon skillnad. Så just därför fick det bli mer banan än gröt i gröten, och tack och lov fungerade det. Så det fick han även till frukost idag. Och så fick han även en bit banan att tugga på på egen hand. Dock bet han av så stora bitar varje gång att han valde att spotta ut dem igen :-p

Men detta var inte allt. Han fick även sitt allra första smörgåsrån med smör på, och det var spännande... det tog säkert 5 minuter innan han över huvud taget provade att stoppa det i munnen, för han satt och tittade, vände och vred på det med högsta intresse. Ungar ser ju för härliga ut när de inspekterar något med rynkad panna och djupaste koncentration :-D
Till slut smakade han på det, och smör var ju nam nam! Så mycket av just själva rånet blev ju inte uppätet. Det blev bara uppblött och ihoptryckt i hans lilla hand. Men någon liten hörna av det fick han nog i sig i alla fall.
Och det var en glad, intresserad unge vid matbordet, i stället för den uttråkade, gnälliga lilla ormen som bara suttit och ålat och vridit på sig senaste dagarna. Det är uppenbarligen poppis med nya saker, och att dessutom få sitta och äta tillsammans med både mamma och pappa är nog en stor faktor till hans fina attityd i matstolen.

Att smörat rån och banan blir som ett klister i händerna på ungen känns i skrivande stund som en petitess, för han åt ju!


Hörrö morsan, törs jag verkligen ge mig på det här efter gårdagens
resultat med formfranskan?


Tja, den SER ju inte så farlig ut i alla fall...


Okej, det får bära eller brista..


Än ingen skada skedd...


Tro på Fan, det var ju namnam det här!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: