collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Vad ger man?

Kategori: Allmänt

Hade lite problem att komma på vad jag skulle erbjuda barnet till middag idag, då han inte vill ha barnmaten. Eller, han vill i alla fall inte matas med det. Inte ens fruktpurén vill han ha nu, han äter 1-2 skedar men sedan ledsnar han, han vill ha bitar att tugga på, inte matas med sked. Och ge honom en skål med barnmat att pilla med själv funkar inte riktigt än. Den är för lös och kletig med för små bitar, så han försöker inte ens stoppa det i munnen. Och ge honom en sked att äta med är nog lite tidigt än. Dessutom vill jag till IKEA och köpa på mig ett sådant där "regnställ" för matätning innan jag ger mig på att ge honom burkmat att kladda med själv. De 2 gånger vi provat tidigare har hela djävla ungen varit kladdig, jag vill gardera mig lite mer först :-p

Själv skulle jag äta rester på fläskfilé från i lördags, men fläskfilé kändes lite överkurs. Då kom jag på att den kyckling jag tagit upp ur frysen att göra lunch + matlåda till sambon på i morgon, hade två små minibitar som satt ihop med de andra kycklingfiléerna, så jag bestämde mig för att koka de små bitarna tillsammans med en bit morot, en broccolibukett och en blomkålsbukett. På det viset skulle han ha lite av varje att plocka med.
Men hur länge ska man koka kyckling för att den ska vara tuggvänlig för en bebis utan kindtänder? Jag har ingen aning. Men jag tänkte som så att om jag kokar dem ganska länge, kanske de blir så där möra och smälter i munnen som annat kött brukar kunna bli när det långkokas?
Så var det ju Inte, kan jag meddela. Kycklingen blev bara torr, och barnet var minst sagt oimponerad av den och lät den vara. Däremot satt han och gnagde på morotsstängerna en hel del. Men speciellt mycket i sig fick han inte. Blomkålen var han inte särskilt intresserad av, och broccolin bet han för stor bit av så han var lite anti den också. Det mesta hamnade på golvet, och konstigt nog var Neo(stora katten) där och käkade morot och blomkål. De måste ha tagit smak av kycklingen eller något :-p

Ungen fick alltså knappt någon mat i sig, så jag började fundera på vad jag skulle ge honom för att han inte skulle lämna bordet hungrig. Då kom jag på att det fanns en skiva blodpudding kvar som ingen av oss orkade till lunch, så den satt han och åt av sedan. Han lär ju skita ut vad som kommer se ut som kolbitar i morgon :-p
Som vanligt avslutade jag med fruktpuré, och som vanligt ville han inte ha. Sabla unge, fruktpurén som alltid varit den stora favoriten tidigare... jaja, det är bara att flyta med. Frågan är vad vi ska hitta på för mat i morgon, för nu är blodpuddingen slut :-p


Kvällens middag. Typ all kyckling hamnade i katternas matskål.


Slå på kyckling med morotsstav är kul?


Morot var Äckligt när vi började med smakisar. Nu duger det dock


Broccoli har jag ju ätit förr...


... men det blir f-n ingen mer sådan idag


Blodpudding är i alla fall mums och lättätet


Såg du vad duktig jag var mamma? Braavoo!


Idag somnade han för övrigt 19:35 ungefär, och vaknade ganska exakt en timme senare och tjöt. I med napp, klappa och smeka och sjunga Trollmor, sedan schyschade jag mig ut från sovande unge.
Jag borde gå och lägga mig nu, men jag var sugen på kaffe, vilket fanns kvar sedan i förmiddags(älska Perkolator), så jag sitter och dricker kaffe klockan 21 på kvällen. Extremt osmart, men det är så sällan jag är sådär ritkigt sugen, och idag var det förbaskat gott trots att det inte fanns mjölk att ha i hemma.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: