collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Sjukstuga

Kategori: Allmänt

Jodå, idag blir vi kvar hemma i Rånäs, och får strunta i att åka till mormor och morfar. Redan när barnet vaknade för dagen märkte man att allt inte riktigt var som det skulle. Han såg trött och "rödmosig" ut, och började gnälla så fort han rullat över till magläge i vår säng. Det brukar han inte göra.
Vi klev upp, bytte blöja och bytte från pyjamas till kläder, och så satte jag honom i vanlig ordning i sin gåstol medan jag gjorde frukost till mig själv och åt upp den. Lite senare slog jag på "Drömmarnas trädgård" och gjorde gröt till barnet, som han inte ville ha. Han brukar vara duktig att äta annars. Nu gapade han knappt, så man fick inte in mer än små små klickar i munnen, vilka sammanlagt nog inte var mer än 1 - 1,5 tesked.
Jag valde därför att inte försöka truga i honom mer, utan hämtade pipmuggen med vatten i stället och försökte få honom att dricka lite, men det gick väl sådär.

Barnet tappade för ovanlighetens skull intresset för sitt favoritprogram efter en stund, och började i stället hänga efter mig. För att till slut bli gnällig. Så jag satte mig med honom i soffan, och då ville han snutta, vilket han fick. Han somnade på plats i min famn med nappen i munnen, långt tidigare än han normalt sover förmiddag. Han sov ngn halvtimme innan han vaknade och gnällde och ville sätta sig upp.
Inte för att sittande läge föll honom i smaken heller. Jag provade därför att se om han ville ligga på golvet en stund, och så fort jag lagt honom ner rullade han över till mage, och började gnälla igen, varpå han kräktes en skvätt.
Jag torkade bort kräkset och provade sätta honom i sin gåstol så jag skulle hinna hänga tvätten som var klar, och jag han preciiiis hänga färdigt innan det började gnällas igen. Då valde jag att ge honom lite Alvedon, vilket inte var det lättaste. Han ville ju inte alls ha, så jag tackar gudarna för den ängel som uppfann doseringssprutan och flytande Alvedon. Sedan var det bara att sätta sig med snuttande unge i soffan igen, och barnet somnade igen och sov denna gång en lite längre stund

Nu har han somnat för 3:e gången den här dagen, och jag kutar åt höger och vänster för att kissa och hämta riskakor, digestivekex eller vad jag nu kommer över för att själv få mig något i magen medan han sover i soffan. Och eftersom han inte vill ha vatten så måste ju Jag hinka i mig massa vatten så tuttarna levererar något när han snuttar, eftersom han snuttar så få gånger per dygn i vanliga fall. Jag producerar nog inte så mycket längre. 
 
Jag grämer mig lite över hur det kommer gå med läggningarna och nätterna som vi kämpat så med att få ordning på. Kommer vi få börja om från början igen när han piggnat till? Jag vette f-n om jag orkar med det. Men jag har ju inget större val om min rygg ska stå ut, för ha honom i sängen hela nätterna igen är inte ett alternativ. 
Men nu när han är hängig vill jag ge honom den närhet och trygghet han behöver, jag vet ju själv hur liten och ynklig man känner sig när man har feber och mår illa. Så jag får hålla alla mina tummar och tår och hoppas att läggningarna fortsätter i sin goda anda även Efter sjukdomarna är över här hemma.


Eftersom han varken vill vara på golvet eller i gåstolen, så har
jag fått lösa det genom att placera honom i vagnen och dra
honom med mig när jag behöver göra något. Det föll honom
i smaken tydligen :-p

Kommentarer


Kommentera inlägget här: