collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Positivt+negativt+positivt=sant

Kategori: Allmänt

Dagen började ju positivt idag, åtminstone förmiddagen, då vi köpte oss en ny bil.
SAABen som mest gett oss huvudbry(senast i söndags då den plötsligt började "rycka" när man körde, och motorlampan tändes IGEN) senaste tiden, kommer flytta hem till min svärfar i stället. Varför i hela världen han vill ha den kan jag för mitt liv inte förstå, men från och med nu får den bli Hans huvudbry, och jag kan inte annat än beklaga hans konstiga val :-p 
Dock är det valet bra för Oss, då vi blir av med den resterande summan på lånet för Saaben, och i stället kunde ta ett nytt lån för en nyare, och förhoppningsvis bättre bil.
Jag törs inte tänka på vad vår verkstadsräkning för Saaben egentligen ligger på nu...

För att ha så stor chans som möjligt att vara första spekulanter på bilen, åkte vi tidigt på förmiddagen för att kunna hänga på låset. Dessvärre hittar varken jag eller sambon i Täby där bilfirman låg, så vi var framme först en kvart efter öppning, efter en hel sightseeingtur runt Täby och Täby Kyrkby.
Och eftersom vi åkte tidigt, och barnet har en förmåga att gärna somna i bilen, så blev ju förmiddagsvilan helt fel då han sov större delen av resan dit.
På hemvägen höll han sig vaken ända till Rimbo, sedan gled gluggarna igen ännu en gång, så hans "schema" stämde ju inte någonstans, vilket såklart påverkat resten av dagen.

Han somnade för eftermiddagsvila strax efter 15:00 och vaknade efter någon halvtimme och gnällde. Han var uppenbarligen trött, men var inte alls med på att somna om i vagnen, vilket förmodligen berodde på att han i stort sett somnat vid bröstet och inte vaknade när jag lade honom i vagnen.
Så jag gjorde det jag egentligen ska undvika - jag lade mig med honom i soffan. Men det gjorde jag enbart av En anledning, och det var att jag själv var såpass trött vid det tillfället att jag inte pallade en rulla-vagn-kamp i stående läge. Och han sov sammanlagt 2 timmar. Vilket gjorde att middagen hamnade mycket senare än vanligt. Och äta mat ville Hans Höghet inte alls, så jag försökte inte ens peta i honom fruktpuré, utan lät honom vara utan, för att i stället testa gröt lite senare.

Jodå, efter någon timme började det gnällas, och då togs gröten fram som slank ner utan problem framför Drömmarnas Trädgård.
Ytterligare 40-50 minuter senare slank det även ner en liten vällingskvätt. Sedan var det dags för pyjamas och soffmys, då klockan var långt över 20:00(då han egentligen ska ligga i sin säng redan).
I och med att hela dagens upplägg blivit helt urkajkat så var jag ööövertygad om att föregående kvällens positiva läggning skulle vara ett minne blott, så jag stålsatte mig för en lång kamp med förbannat barn.
Men tro på f-n, läggningen gick preciiiis lika smidigt som kvällen innan. En trött men medveten unge lades i sin säng utan att ge ifrån sig ett ljud, låg och joxade en stund som han brukar, och sedan sov han. WTF? :-D

Nu återstår att se om han vaknar runt 02 inatt också och är arg, för det gjorde han natten till idag, och han tog väl en 20 minuter på sig, efter åtskilliga Schhhh och Godnatt_nu_ska_vi_sova från en mer och mer frustrerad(för att han var aptrött) sambo, innan han somnade om. Och ungen ligger ju och sliter i sin pyjamas när han blir sådär arg, och inatt hade han lyckats dra ur ena armen ur pyjamsärmen, vilket förmodligen gjorde honom Ännu argare. Jag hoppas vi slipper det inatt. 
Han vaknade väl en 3-4 ggr under natten också, och jag skulle ju helst se att det minskade till 2 ggr, varav det 2:a tillfället ska vara det runt 5-tiden då han får komma över och snutta och somna om hos oss.
Men små steg i taget, mer tänker jag varken begära eller sträva efter. Nu har ju läggningarna fungerat utmärkt 2 nätter i rad, och skulle det hålla i sig kanske även de nattliga uppvaken reder sig av sig självt.

Och jag är medveten om att senaste dagarna varit ett riktigt blogg-maraton, så ni har förmodligen ledsnat på att läsa för länge sedan. Men vet ni vad? Det skiiiter jag i ;)


Detta är inte bilen vi köpt, men den ser i stort sett likadan ut.
Att vi inte fick hem den idag beror på att bilfirman beställt nya
sommardäck till den som inte kommit än, samt att den ska servas
först. Men förhoppningsvis får vi hämta den på torsdag.

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Vad häftigt med läggningarna!! Vilka framsteg!

    Och vilken fin bil, en sådan har vi (mest jag) halvt om halvt funderat lite på också. Skönt att bli av med strulig Saab! :D

    2012-04-02 | 23:21:28
    Bloggadress: http://jempie.se

Kommentera inlägget här: