collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Om jag hade pengar...

Kategori: Allmänt

...tänk vad mycket saker man skulle vilja lägga dem på. Kläder, prylar, inredning, renovering etc etc. Men just nu är det en specifik sak jag skulle vilja kunna lägga pengar på, och det är min kära lilla bil Peggy.
Jo, hon heter faktiskt så. En liten, röd Peugeot 206xs. Vilket namn passar bättre än Peggy, liksom?

Peggy har inte tagits om hand så bra som hon skulle behöva sedan vi köpte henne. Vi köpte henne inför flytten till huset, då vi båda är i behov av bil för att kunna ta oss till jobbet i tid. Hon skulle bli min pendlarbil.
Hon hade/har lite småskavanker, sådana saker som trots allt går att leva med, men som man gärna skulle fixa till för att behålla liite värde i henne den dag man villl sälja.

Det första som dock Måste göras, är att åtgärda "bra-att-tänka-på"-sakerna från förra årets besiktning, nämligen att byta bromsarna(som i dagsläget låter åt helvete illa), samt fixa oljeläckan i motorn.
Bromsarna ska min bror vara så snäll att hjälpa oss byta, så där kommer vi i alla fall undan verkstadskostnad. Vad min bror vill ha för att han hjälper oss vet jag inte, för det är klart att han ska ha något för att han är snäll och hjälper oss, men det kan nog lösas relativt billigt jämfört med verkstad. Tjänster och gentjänster ni vet ;)
Oljeläckan i motorn däremot vet vi inte vad den kan komma att kosta, då vi inte vet var/hur läckan ser ut. Dock drar hon typ ingen olja alls, så det kan inte vara något stort läckage, men det betyder inte att det Inte kommer kosta pengar, och det är någonting vi nog kommer bli tvugna att få åtgärdat för att undvika 2:a på besiktningen i juni...

Och i vintras gick ju bakrutetorkaren sönder, så det har hon ingen för tillfället. Men det ska nog gå att hitta en billig på skroten som kan passa.
Och så är det fläkten. Den fungerar bara på maxläget, vilket är ganska drygt att lyssna på i längden. Vi har googlat lite om det där med knasiga fläktar, och om det är som vi tror, så ska den nya reservdelen inte kosta mer än ett par hundra. Och det ska inte vara übersvårt att byta det själv heller, men jag vet inte om någon av oss är så sugna på att försöka :-p

Stora servicen ligger också högt på listan. Det finns väldigt dåligt med info om utförda servicar i bilen, så vi vet inte när hon servades sist. Vilket med största sannolikhet betyder att det var dags för länge sedan.

Och så har hon ju en rostfläck på bakluckan, modell lite större, den skulle vi behöva göra något åt. Det ultimata vore att reconda bilen för att få hela Peggy lite ompysslad, och det vet jag en som gör för en inte alltför stor penning, så det kanske vi kostar på henne en penningagrönskande månad.

Och så slutligen - bilstereon. Den som kom med bilen var låst, och koden till den fanns inte kvar. Det går säkert att ta reda på på något sätt, men vi valde att sätta i en annan stereo med mp3-kapacitet. Dock finns det ett problem, och det är att det inte går att lagra radiokanaler på den. Den lagrar inget minne alls, faktiskt. Vad jag har förstått(vilket jag egentligen inte förstår ett dyft av, men i alla fall) är att den skall vara kopplad med 2 st kablar, men i dagsläget är den bara kopplad med 1. Men varken jag eller Stefan kan ju sådant där med att koppla stereoapparater i bilar, så i dagsläget får det vara som det är. Men det hade ju varit najs att inte behöva sitta och klicka sig fördärvad till rätt kanal varje gång man startar bilen :-p

Så, om jag hade pengar, tadi da di da di da... skulle jag pyssla om min älskade lilla bil så som hon aldrig pysslats om förr.


Kommentarer


Kommentera inlägget här: