collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Ledigt

Kategori: Allmänt

"-Är inte alla föräldraledigalediga morsor lediga? Det hör man ju på namnet, LEDIG", tänker en del då.
Tja, det beror ju på hur man ser det. Jag skulle säga att jag jobbar på dagis 24h/dygnet, fast tack och lov bara med 1 barn. Ett barn som varken kan äta själv, gå själv, eller ens krypa. Han kan inte ens säga mamma än så länge, och ärligt talat tror jag det är snäppet jobbigare än att jobba på dagis faktiskt.
Den fördel jag har med att ha ett barn som varken kan äta, gå, krypa eller prata, är att ljudnivån är mycket bättre här hemma jämfört med den ljudnivå de stackars dagisfröknarna får utstå varje dag.

Idag anser jag mig dock lite ledig. Eller i alla fall att jag jobbar deltid, för idag är sambon ledig, och då får jag lite välbehövlig(och i ärlighetens namn välförtjänt) avlastning. Jag behöver inte ta alla matningar(förutom snuttandet då, givetvis), jag behöver inte ta alla blöjor, jag behöver inte ta allt gnäll, jag behöver inte ta alla sövningar och jag behöver inte ta alla uppvak.

Det var det där med läggningarna och uppvaken ja. Jag orkar inte gå in utförligt på det just nu, för jag är lite bitter. Kan i alla fall säga att gårdagskvällen var katastrof. Han protesterade vid läggning, och vaknade endast en timme efter han somnat och var ledsen, inte arg. Den här natten har jag med andra ord fått dras med bebis i tutten i min säng hela natten igen. För jag var för trött för att ta tag i saken inatt. Ett kolossalt kliv tillbaka till ruta ett, och jag känner bara uppgivenhet just nu, för jag orkar tamejfan inte börja om från början.
"-Jag tar kommande nätterna", säger sambon. Ja, det är ju snällt. Men nätterna efter det då, när han ska jobba igen, vem tar dem? Jag orkar ju inte. Vilket blir lite problematiskt, för jag kan inte ha ungen i sängen heller. Om inte sambon sover i gästrummet förtås, men så vill jag inte heller behöva ha det, det räcker med att vi inte sov i samma säng på typ 2 veckor när vi började med alltihop. No more liksom.
Som sagt, jag är lite bitter. Om ett par nätter kanske jag känner annorlunda.

Idag tog i alla fall sambon med sig barnet på en promenad med vagnen inför förmiddagsvilan. Han skulle ut och se om han kunde hitta något ställe att hämta sand på, som han ska ha för att lägga lite grund för grillen han ska mura i sommar. Då bestämde jag mig för att ta ett varmt bad.
Medan badkaret stod och fylldes upp passade jag på att damma och byta sängkläder i sovrummet, det är så mycket lättare när man inte har en unge i gåstol runt fötterna.
När karet var fyllt visade det sig att vattnet var för varmt även för Min smak(jag badar i Väldigt varmt vatten), så i stället för att slösa extra vatten genom att dra på kallvatten, så valde jag att låta det stå och svalna en stund, och då tog jag tillfället i akt att torka av köksbänk/vask. Det är så skönt att få lite gjort utan att bli avbruten och/eller påkörd av gnälligt barn i gåstol.

När sambo och barn kommit hem igen, och barnet vaknat, slängde vi i oss lunch för att sedan åka och kolla in lite barnkläder som en bekant till Stefan hade till försäljning. Vi kom hem med en nästan full ICA-påse med jättefina grejer. Det hade jag väl inte riktigt råd med egentligen, men kan man komma över fina begagnade kläder i bra skick så offrar jag gärna några slantar på det. Känns bra att ha liite miljötänk och faktiskt återanvända saker i stället för att bara köpa nytt hela tiden. Och vi har Inte köpt många nya plagg kan jag säga, allt som varit nytt har vi fått, själva köper vi begagnat, det känns så mycket vettigare(och mer ekonomiskt). 

Barnet är ovanligt gnällig idag, till och från i alla fall, och jag vet inte om det beror på att han är hungrig efter senaste dagarnas fasta/kräkningar(för han är ju inte jättepå att äta än), eller om det kan vara så att det är en ny tand på G. Sambon tyckte nämligen att han såg något suspekt i barnets överkäke idag, men han är väldigt osäker, för man får ju aldrig titta ordentligt i munnen på ungen utan att han blir irriterad. Han kan som sagt ha sett fel, men jag hoppas det ändå är något på gång så man får en förklaring till det kinkiga humöret.



Och så en bild som inte alls passar in i sammanhanget. Det tar sig
i kryddkrukorna! Här persilja och dill.


Och timjan och basilika.(och lite köptas-timjan i förgrunden)

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Jag tycker (och tycka är ju en sak, att sen ni ska orka är ju en annan sak och det fattar jag) att ni ska läsa den där boken, iaf "Lathunden" och sen köra. Köra en regelrätt "kur".

    Han kommer att sova efter det. Och det är inget hemskt över det. Den tredje eller fjärde natten redan, sover dem. Somnar om med iaf snabbt som attan med en snabb ramsa i dörröppningen (om ens det). Det ÄR SÅ VÄRT DET.

    Det räddade vår hälsa, vårt barn och vårt äktenskap.

    Jag lovar.

    Samla det sista ni har nu i kraftväg och ge er fasiken. Sen har ni en sovare.

    2012-04-09 | 20:13:38
    Bloggadress: http://jempie.se

Kommentera inlägget här: