collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Humor

Kategori: Allmänt

I förmiddags svängde jag ner till Rimbo för att hälla lite bensin i Saaben så att vår kära bilmekaniker skulle kunna ta med sig bilen till verkstaden i morgon. Det var med viss oro jag satte mig i bilen och åkte iväg, för tänk om bilhelvetet bestämde sig för att lägga av rätt vad det är? Motorlampan lös ju som sagt, och bilen har ryckt till under körning.
Tack och lov kom inte en ryckning på hela vägen ner till Rimbo, så jag tankade i ett par hundra och svängde ner till ICA för att fylla på fruktpuréförrådet lite.

När jag satt mig i bilen och börjat köra hemåt igen är det något som fångar min uppmärksamhet. Motorlampan. Den lyser inte.
Vafan nu då? Ska bilhelvetet börja fungera nu helt plötsligt? En slags protest mot att vi tänker överge den för en nyare förmåga i form av en VW? Jag kunde inte låta bli att garva när jag satt där och körde. Och så var jag tvungen att ringa sambon för att berätta "nyheten", samt fråga om jag verkligen skulle ställa ifrån mig bilen hemma hos mekanikern, i stället för att köra den hem.

Men visst är det typiskt?
Inte för att det spelar någon roll, nu har vi ju köpt ny bil, och Saaben ska oavsett flytta hem till svärfar, som säkert inte kommer ha ett enda problem med den efter att vi släppt den. Bara därför att.
Och jag kan medge att jag kommer sakna Saaben. Jag kommer Inte sakna alla problem den gett oss sista tiden, men jag kommer sakna att köra den, för det var en pigg och rolig bil att köra. Och den är snygg, även om den börjar få någon rostfläck här och där. Framför allt kommer jag sakna sommarfälgarna som sambon köpte till den förra året, för de är skitsnygga. Men nu får vi spritt nya sommardäck på alufälg som duger alldeles utmärkt, och vi kan alltid köpa nya fälgar en vacker dag om vi skulle ledsna på de vi har.

Det ska bli förbaskat kul att få hem ny bil nu i alla fall. Men det lär ju ta typ ett år innan jag lärt mig vad alla knappar är till för. Och att starta en bil genom att trycka på en knapp kommer också ta tid att vänja sig vid.
Och så undar jag huuuur många gånger jag kommer sitta och leta efter parkeringsbromsspaken innan jag lär mig att den inte finns. Gamla invanda rutiner(som t.ex att dra åt p-bromsen) brukar sitta i rätt länge.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: