collinus

Livet i byhålan med barn och katter

*Gäsp*

Kategori: Sova sova sova säng säng säng

Oj vad Linus är trött idag. Ögonen är rosa, och han går runt och blinkar, gnuggar ögonen och gäspar om vartannat. I kapp med sin mor, kan tilläggas, för hon fick nog inte mer än sammanlagt 30 minuters sömn inatt.
Jag kunde ju för mitt liv inte lyckas somna igår trots att det låg på sambons lott att ta nätterna. Förmodligen låg jag undermedvetet och väntade på barnets uppvak. Och några uppvak blev det, och de var inte glada. Det var en kombo av ilska och ledsamhet, och han var ihärdig och envis, så till den milda grad att sambon till slut bestämde sig för att "-Nej, nu slopar vi det här med att inte använda napp om natten!", och kom stegande ut i vardagsrummet för att leta upp första bästa napp.
Så från och med nu får han, precis som hans mor och far före honom, bli en nappsovare. Och det gör mig absolut ingenting. Tappad napp kan orsaka ett och annat uppvak, men det kan vi(läs: Jag, som faktiskt vaknar när han gnäller :-p) leva med, bara han sover däremellan.

Det där med att sambon skulle ta den här natten blev det ju lite si och så med. Han är ju av typen som kan sova sig igenom ett pågående världskrig, så han sade till mig igår att jag skulle slå/sparka honom när barnet vaknar. Men jag är ju inte typen som Kan slå eller sparka bara för att väcka någon(om det inte gäller liv eller död förstås), så efter ett par tappra men fruktlösa väckningsförsök när barnet vaknade för vad jag Tror var 3:e gången runt 02-tiden, så gav jag upp och gick upp själv i stället. Jag kunde ju ändå inte sova.

Oj, Linus står i stort sett och håller på att somna i sin gåstol. Jag måste nog pausa skrivandet en stund :-p

Sådär, nu ligger det en bebis och sover bredvid mig i soffan. Han gick och släpade sig fram i gåstolen, med blicken fäst i golvet, fast han var liksom inte här, han var låååångt borta i en egen liten värld och orkade knappt hålla ögonlocken uppe. Hade jag inte lyft över honom till soffan hade han nog somnat hängande över gåstolsbrickan(vilket i och för sig hade varit en rolig syn). Stackars plutt.

Tillbaka till gångna natten då.
Att mamman med de allsmäktiga tuttarna kom in och tröstade var väl inte ultimat, framför allt inte då ungen mest av allt bara hade velat ha just de allsmäktiga tuttarna i munnen. Att han inte fick det, utan bara en tråkig napp, blev ju inte positivt mottaget. Han var asförbannad och spottade gång på gång ut nappen, alternativt drog den ur munnen och slängde iväg den. Men jag gav mig inte utan sjöng Trollmor, gav honom nappen, schyschade, sade min Godnattfras, schyschade, sjöng Trollmor etc etc, och smekte honom på handen, kinden och magen, och till slut lugnade han ner sig, lade sig tillrätta och somnade.
Jag fick gå tillbaka och göra om samma procedur ungefär 3 gånger inom loppet av en halvtimme, men varje besök blev kortare och kortare. Sedan sov han någon timme innan nästa uppvak, då det räckte med att jag schyschade i dörrspringan. Sedan sov han någon timme till. Sådär höll det på fram till ca 05:40, då han inte ville somna om. Han smågnydde mest, och såg flera gånger ut att vara på väg att försöka somna igen. Han låg och småtittade på mig, och låg tyst medan jag sjöng Trollmor och schyschade, men till slut var han less på att bara ligga tyst och började gnälla igen. Då bestämde jag mig för att ta upp honom för dagen, efter att han sovit knappt 9 timmar.

Jag visste att han fortfarande skulle vara trött, och det ultimata hade ju varit att han sovit minst ett par timmar till, men han var fast besluten att han skulle ha tutte. Det skulle han också få, men inte för att somna om, för det skulle ju bara sabba hela planen att ta bort nattamningarna. Så vi klev upp och tog av pyjamasen och bytte blöja(under ledsna protester). Sedan bar jag ut honom i köket och erbjöd honom vatten, men det ville han inte alls ha, så då gick vi till soffan och satte igång "Drömmarnas trädgård" på TV:n som han fick titta på medan jag klädde på honom. Han försökte hela tiden vända sig mot tuttarna, men inte förrän han var påklädd och klar fick han snutta.
Egentligen hade jag velat att han skulle äta gröt innan han fick tutte, men jag visste i förväg att det hade blivit ramaskri om jag stuckit fram grötskålen, så jag iddes inte ens försöka. Ett steg i taget.

2 timmar höll han sig vaken innan han höll på att somna i gåstolen, tror det tog 1,5 minut innan han somnade här i soffan, utan varken tutte eller napp. Ungen LOG när han stängde ögonlocken och vände ansiktet mot soffryggen, precis som om han tänkte "-Äntligen!", typ :-p
Inte ultimat att han somnade redan för 08, men idag får det bli som det blir, för han har trots allt några timmars sömn att ta igen idag. Ultimat vore om han skulle lyckas sova till halv elva-elva någon gång, för då är det lättare att få dagen i någorlunda fas så att han fortfarande kan somna för eftermiddagsvila vid 15-tiden. Men det kommer han såklart inte göra, men hålla tummarna kan man alltid ;)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: