collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Förbereda inflytt

Kategori: Sova sova sova säng säng säng

Det går upp och ner och fram och tillbaka i barnets sömnmönster just nu. Senaste två nätterna har han ju vaknat och ylat hysteriskt redan efter ett par timmars sömn, och har därmed hamnat där han egentligen inte ska vara - i min säng med en tutte i munnen. Men då dessa nätters yl inte handlat om ilskna protester, utan något helt annat(förmodligen tänder), så har jag låtit honom hållas.
För trots allt fungerar ju själva läggningarna som de ska nu. Barnet läggs i sin säng, och köper det faktiskt. Utan att protestera alls(peppar peppar, bara för att jag skriver detta kommer han ju börja knorra ikväll). Han ligger och sprattlar och grejar med sina saker i sängen en stund, kanske pratar lite för sig själv, sedan somnar han utan så mycket som ett pip. Och så länge läggningarna går som de ska, så kan jag köpa lite trassliga nätter så länge det handlar om tänder, sjukdom etc. Dock ska jag inte sticka under stol med att jag är lite orolig för att nätterna sabbas genom att han har fått komma över till mig. Men vad gör man när tänderna bråkar, liksom? Låta honom ligga där och ha ont för sig själv? Nej, det funkar ju inte.

Jag hade igår kväll lite ångest när han vaknat redan innan 21:30 och hamnat i min säng igen. Är det ens någon idé att påbörja "Operation: Flytta barnet till eget rum" ikväll? Då fick jag lite pepp av min fantastiska "Mammamentor" som tyckte att det bara är att köra på.
"- Nej, kör på istället vetja, har ni bestämt er så har ni bestämt er, mjölktänder kommer fortsätta ploppa fram ända upp i typ tvåårsåldern och bråkar ju mer eller mindre varje gång! Det finns ALDRIG något "perfekt tillfälle" att införa förändringar i barns liv har jag upptäckt, man får bestämma sig helt enkelt bara och köra på. Det blir skitbra!"
Så jag kör på helt enkelt. Även om det bara blir ett par timmars sömn som sedan fortsätter i Min säng. Han ska ju in i sitt rum förr eller senare, och oavsett han sover där 1 timme eller 12 timmar, så ska han vänja sig. Det hade bara varit så skönt om inflytten hade skett när tänderna Inte bråkar och chansen att han sover fler timmar i rad var större. Men men, det är bara bita i det sura äpplet och gilla läget, liksom.

Idag har jag flyttat ut gästsängen från barnets rum, och fortsatt skrubba bort färgfläckar från golvet. Jag fattar inte hur det kunnat bli så mycket stänk och spill, använde de ingen skyddspapp på golvet när de målade om därinne? Nu är i alla fall hörnan där barnets säng ska stå renskrubbad från färg. Jag tar lite i taget för att inte ledsna. Och så står det ju diverse kassar, hyllor och tavlor här och där som så småningom ska röjas undan så jag kan skrubba golvet där de stått också. Men som sagt, en sak i taget. Än så länge ska ju bara barnet bara sova därinne, så det är ingen brådska. När/om han väl börjar krypa får vi ta ett snabbt krafttag och röja upp så han kan leka därinne också.

Tog lite bilder idag efter att jag ställt in spjälsängen i barnets rum, för den som vill se. Ni får ha överseende med bildkvaliteten då de är tagna med min gamla mobiltelefon(har inga fungerande batterier till digitalkameran). Och så vill jag tillägga att det är mycket som ska ändras i rummet framöver. Tavlan över sängen ska till exempel inte hänga där(för det ser ju skitdumt ut), och all bråte på expedithyllorna ska såklart bort.


Funderar fortfarande på hur sängen ska stå. Från rummets kortsida
som på bilden, eller ut från den andra väggen?


Insyn från dörren. Bråten på golvet ska bort, och golvlampan vet
jag inte om vi ska lämna kvar i rummet, eller ställa någon
annanstans.


Lite rörigt, som sagt. Och jo, TV:n ska faktiskt Linus ha. Men det
finns inget antennuttag i rummet, så den är bara till för att se på
film på när vi vuxna vill se annat i vardagsrummet.




Vad tror ni, kommer Hans Höghet här acceptera eget rum?

Kommentarer

  • Hanna säger:

    Haha, insåg just att det ser ut som barnet har mohawk på bilden :-D

    2012-04-20 | 06:24:51
    Bloggadress: http://collinus.blogg.se/

Kommentera inlägget här: