collinus

Livet i byhålan med barn och katter

En solskenshistoria

Kategori: Allmänt

Efter en natt med många uppvak, men lätta omsövningar(lite klapp på kinden, schyschande och ibland napp), vaknade barnet 06:45. Eller, han vaknade väl lite tidigare, men det var då han började yttra sig.
Jag smet upp och drog igen sovrumsdörren efter mig så att sambon skulle få sova så ostört som möjligt, då han kom hem mitt i natten och tog de uppvak barnet hade innan sambon själv gick och lade sig(fram till 02-tiden ungefär).
Solen sken, temperaturen såg ut att kunna bli skaplig, och det var verkligen en dag som upplagd för att vara ute och fixa lite i trädgården. Jag lade därför upp en liten plan i huvudet över 3 saker jag skulle få gjorda under dagen. Klippa lite mer på trädgårdshäcken, gräva ur i pallkragarna från förra årets sådd, och pumpa däcken på min cykel så jag kan börja cykla ett par dagar i veckan som lite träning innan jag börjar jobba igen.

Barnet fick ny blöja och ombyte från pyjamas till kläder innan vi satte oss i soffan framför TV:n för morgonens amning. Sedan åt jag frukost och gick runt och plockade lite, diskade undan lite i köket och torkade av vardagsrumsbordet, sedan fick barnet frukostgröt. Tiden gick, och jag undrade hur länge sambon skulle sova, men ville inte väcka honom. Han går så ofta upp med barnet och låter mig få lite extra sovmorgon och tid på spikmattan, så han förtjänar att få sova ut ostört.
Jag försökte få i barnet lite välling till förmiddagsmellis, vilket gick sådäär. Han är ju som sagt lite svår med ätandet, framför allt när han börjar bli lite småtrött. Så han fick stå sig på det lilla han drack, sedan bestämde jag mig för att klä på oss och gå ut. Tanken var att barnet skulle få sitta i sin vagn och titta på när jag knipsade på häcken tills han började visa tecken på att det var dags att sova middag, och så blev det också. Han satt och tittade på mig, samt katten Siri som strök omkring.
Efter ett tag började det bli tråkigt att bara sitta där, och det var en bit efter sovdags, så jag fällde ryggstödet på vagnen och började vagna honom på gräsmattan. Linus däremot var inte alls med på noterna. Jag ville ju att han skulle somna så att jag kunde fortsätta knipsa i lugn och ro, men eftersom han bara försökte sätta sig upp, så bestämde jag mig för att gå en sväng med vagnen, för det brukar han somna av tills slut. Mycket riktigt somnade han efter ca 5 minuter, och jag vände genast hemåt i förhoppningen att kunna ställa vagnen och fortsätta med häcken.
När jag rullat förbi grannens hus ser jag sambon sitta med en kopp kaffe på trappan, så jag ställer vagnen nedanför och tar en kopp kaffe jag också. Och där blev jag kvar tills barnet vaknade. Och någon mer häckklippning blev det inte den dagen. Inte heller blev det något grävande i pallkragarna eller pumpning av cykel(för jag hittade inte cykelpumpen) :-p












Sambon och Neo solar


Idag testade vi, efter tips från Sara, att ge barnet köttbullar och makaroner till lunch, och det blev väl mottaget. Det hamnade väl mer på golvet än i munnen(som vanligt), men han stoppade även mycket i munnen. Lite för mycket i taget kanske, för han tänker liksom inte på att man kanske bör tugga ur och svälja emellanåt(det är lite svårt än), utan stoppar in bit efter bit i munnen tills det är helt fullt. Sedan åker hälften ut igen :-p
Så att ge honom en egen tallrik(vilket vi startade med) är nog lite överkurs än så länge. Vi tog bort skålen och lade fram ett par bitar i taget på hans stolsbricka som han fick stoppa i sig och tugga ett tag innan han fick mer.






Observera gärna hur glansig han är i ansiktet, samt hur flottig han
är i håret(fast det där med håret syns dock dåligt på bilderna).
Det har sina nackdelar att ha smör i maten. Det glider lättare ner
i halsen på barnet, men det resulterar även i flottig bebis :-p


På eftermiddagen åkte jag iväg till Rimbo för naprapatbehandling, och det var sååå skönt. Han masserade ryggen, och så fick jag någon form av elbehandling på några specifika muskler som jag behöver börja träna upp. Jag har även fått ett träningsprogram för pilatesboll som jag ska göra minst ett par gånger i veckan för att stärka ryggmuskulaturen, så nu måste jag ge mig bara den på att flika in stunder för träning på något sätt. Helst när jag inte har ett barn i gåstol runt mig, för ett par av de där övningarna är bra prövande för balansen, och då behöver jag nog allt fritt utrymme jag kan få :-p Dessutom är risken för avbrott i träningen så stort om man samtidigt ska ha en unge att se efter.

I morgon är schemat fullbokat så då blir det nog ingen träning av, om jag inte tar det när barnet lagt sig förstås. Men eftersom sambon ska upp tidigt på fredag och jobba, så bör jag nog prioritera att även själv lägga mig tidigt så att jag får så mycket sömn som möjligt mellan barnets nattliga uppvak.

Nu har jag nyligen fått mig en mumsig chokladbiskvi, och känner hur tröttheten börjar smyga sig på, så strax blir det sänggång. Men först ska jag kramas lite med sambon, vilket man blivit lite mer svältfödd på sedan det kom bebis i huset. Tycks vara ett vanligt fenomen i småbarnvärlden :-p

Kommentarer


Kommentera inlägget här: