collinus

Livet i byhålan med barn och katter

När jag var liten

Kategori: Allmänt

... brukade vi på påsklovet(eller var det sportlovet?)sätta oss i bilen, mamma, pappa, brorsan och jag, och bila ca 80 mil upp till min moster och mina kusiner i Ursviken utanför Skellefteå. Jag minns de loven mycket väl då de innebär många fina minnen.

Jag minns soffan i allrummet på övervåningen, vars sittdynor jag alltid byggde kojor med. Och "skrubben" i väggen i samma rum där det fanns leksaker, bland annat ett sjörövarskepp som jag älskade att leka med.
Jag minns "sjöarna" som bildades ute på mosters tomt om vårarna, där jag brukade sitta och "fiska" med pinne som jag knutit snöre på.
Jag minns en av lekplatserna i närheten som jag tyckte om att leka på, där jag minns att det fanns någon form av lekstuga/koja/klätterställning som jag tror, om jag inte minns fel, hade formen av en lappkåta, typ.

Jag minns att jag där, med min ena kusin, såg filmen "Cocktail" för första gången på VHS, och att jag där och då upplevde min första lilla förälskelse i Tom Cruise.
Och så minns jag gröna gardiner i vardagsrummet, att jag älskade snedtaket på övervåningen, att kusinernas pappas mustasch killade något förbaskat när man skulle krama honom och att de vid ett tillfälle hade en stor köttbit på ben som kan ha varit fårfiol eller rökt ren, som var så förbaskat god just för att man skar av tunna bitar från den med kniv och åt kall.
Och så minns jag det vi en gång fick, som idag var det jag tog inspiration från när jag skulle göra "kvällsmys", nämligen Glace Au Four. Jag tyckte det var så himla konstigt då minns jag. Glass i ugnen? Smälter den inte? Men det gjorde den inte och det var himmelskt gott.

Idag hade jag ingen sockerkaka, och jag orkade heller inte baka någon. Jag hade heller ingen lust att göra maräng. Och jag hade ingen likör. Men jag hade digestivekex, glass och minimarshmallows. Vafan, det borde ju bli i alla fall halvgott? Sagt och gjort - digestive i botten, glass ovanpå, lite hallonsylt ovanpå glassen, toppa med marshmallows och in i ugnen på högsta värme med grill ett par minuter tills marshmallowsarna fått (lite för mycket) färg.
Sött och sliskigt men gott!



Kommentarer


Kommentera inlägget här: