collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Nattens olycka

Kategori: Allmänt

... i storpojkens säng, bet visst lite illa i självförtroendet. Jo, det kom kiss. Ganska Mycket kiss. Storkillen själv var dock till synes omedveten om händelsen, för när jag på ren vana gick in till honom för att kolla läget på natten när jag själv var upp och kissade, upptäckte jag den stora kissfläcken under honom.
Han själv sov som en gris, det var väl svalt och skönt att ligga därpå i värmen :-p
Jag ville ju dock inte att han skulle ligga och sova i sitt eget kiss, så jag bar in honom till vår säng och gick sedan tillbaka och rev ur de våta lakanen ur hans säng.

Senare, framåt tidiga morgontimmarna, vaknade jag av att han låg och vände ocj vred på sig. Jag tyckte mig känna igen rörelserna så jag klappade lite på honom och viskade i hans öra att pottan stod nedanför sängen om han var kissnödig, eller han han kunde be att få en blöja om han behövde.
Jag har ingen aning om ifall han hörde mig, för han vände sig bara bort och fortsatte sova. Men lite senare vaknar jag åter av rörelser och ser då hur han kryper ur sängen, sätter sig på pottan, kissar, river av en bit papper från toarullen som stod bredvid, torkar sig, lägger pappret i pottan och kryper upp igen. Jag ligger kvar och låtsas sova, och då viskar han:
"- Mamma?"
"- Ja hjärtat?"
"- Det är blött i sängen"
Mycket riktigt finns en liten fuktig fläck där han legat. Förmodligen har han då sovit såpass ytligt att han vaknat av att han börjat kissa, lyckats bryta av och gått till pottan i stället. Min duktiga, duktiga kille!

Killen som varit i stort sett totalt blöjfri dagtid senaste veckan, och dessutom nästan helt blöjfri senaste två nätterna, ville idag ha blöja när vi gick till dagisgården, samt när han skulle sova.
Han såg ju den urrivna sängen och lakanen på tork när han klev upp i morse och undrade varför det såg ut så. Han exakta ord var: "- Vad har hänt i mitt rum?"
Så jag berättade, såklart. Jag berättade så lättsamt och lugnt jag bara kunde att det hade kommit kiss när han sov och att jag burit in honom till oss och tagit bort det blöta lakanet så att det skulle bli torrt och skönt i sängen. Sedan var det inte mer med det. Han frågade inget ytterligare och jag påminde honom inte om det igen. Men han ville ha blöja när vi gick ut och när han skulle sova, så han tog det nog som ett hårt bakslag innerst inne.

För vår del gör det inget alls. Varken att han kissade eller att han vill ha blöja. Det är snarare positivt att han vill ha blöja ibland, annars bajsar han inte.
Han var ju hård i magen förra veckan, såpass hård att han blev ledsen.
"- Det är jobbigt att bajsa, det är hårt!"
Det var jobbigt så till den milda grad att han helt frivilligt, utan minsta protest, provade att ta sitt livs första(och förhoppningsvis sista) Microlax. Världens duktigaste(och förmodligen även mest "lättade") unge.
Och så var han världens duktigaste kille och var blöjfri följande vecka. Men han bajsade inte. 6 dagar gick han utan att bajsa eftersom han var så inne i sitt blöjfria lyckoland, och han har ju aldrig bajsat i pottan/toaletten. Så man får halvt lura/tvinga på honom en blöja ibland i förhoppning att han för sin egen skull ska tömma.

Det är inte lätt det där, med blöjavvänjning. Och vi vill ju inte på något sätt pressa eller tvinga honom, för då ställer han sig bestämt på tvären. Oavsett vad det gäller egentligen.
Så nu är det bara att avvakta, ta ett steg tillbaka och låta honom samla sig i sin egen takt. Vad mer kan man göra liksom?
Men den dagen han gör Nr 2 i pottan/toan för första gången kommer det bli bajskalas(!?) här hemma och en tur till Björks leksaksaffär, det är ett som är säkert!



Skönaste sovstilen i stan

Kommentarer


Kommentera inlägget här: