collinus

Livet i byhålan med barn och katter

På randen till katastrof

Kategori: Allmänt

Barnet och mamman vaknar 06:30.
Barnet kryper ner till fotänden av sängen och gullar med den sovande katten.
Mamman klär motvilligt på sig sina gamla mjukisbrallor med hål på både knäna och i skrevet, samtidigt som barnet säger "- Mamma, dååå!"(mamma gå)
Mamman kissar medan barnet hämtar lastbilen och ger till den kissande mamman som blir beordrad att genast gå till Linus rum för att leka.
 
Ungefär så ser vår morgonrutin ut här hemma. Vi ska leka med bilarna på bilmattan. Mamma ska ha traktorn eller lastbilen, och sjunga den egenpåhittade sången om traktor respektive lastbil, som jag snott melodi från "tandborstarsången" på Bolibompa från. Hur den går i omgjord version?
 
Traktorn(med grävskopa på): "-Grävskopa, yeah yeah yeah, grävskopa, yeah yeah yeah, grävskopa, yeah yeah yeah. Nuu så är det dags att skopa joooord!(och så lite brumbrum-ljud efter)
 
Lastbilen(med tippflak på): "- Lastbilen yeah yeah yeah, lastbilen, yeah yeah yeah, lastbilen, yeah yeah yeah. Nuu så är det dags att dumpa joooord!(och så lite brumbrum-ljud efter).
Vilken fantasi man har va? :-p
 
Och så ska mamma göra "bajabaja" med polisbilen. Det innebär att någon/några av de andra bilarna barnet har, ska krocka med varandra. Och då ska polisbilen komma med sina sirener, och säga: "- Aja baja, man FÅR inte krocka! Aja baja!"
Vi har en bestämd liten son som vet precis hur han vill ha det.
 
Efter lite lek med bilarna brukar jag försöka smita ut till vardagsrummet och slå på TV:n i förhoppningen att barnet för en stund ska låta sig distraheras av Barnkanalen(vilket sällan funkar mer än 2 minuter). Men idag startade inte TV:n. Den sakta men säkert mer och mer panikslagna mamman stod och tröck frenetiskt på den förbaskade ON-knappen på fjärren utan minsta livstecken från TV:ns håll.
Jag letade efter ON-knapp på TV:n, men hittade ingen.
"- Söndej?"(sönder), frågar barnet.
"- Ja jag tror att TV:n har gått sönder", svarar den bedrövade modern.
"- Mamma lada".
"- Mamma kan nog inte laga".
"- Tabbis!", utbrister barnet oroligt.
"- Vi får sätta på Teletubbies på datorn", svarar mamman, och sätter på Alfons Åberg i stället :-p
Barnet sitter stilla och tittar storögt på "Pannkaka, Alfons Åberg" medan mamman plockar fram frukost. Puh.
 
Efter att barnet lämnats på dagis och mamman kommit hem igen, fortsatte "operation: Få liv i TV:n". Jag provade att byta plats på batterierna i fjärren då jag inte orkade leta fram nya i någon av alla kassar som tillfälligt står i vårt sovrum pga stundande renovering i rummet kasarna stod i innan. Men batteriplatsbyte funkade inte. Då gav jag mig på att leta efter ON-knapp på TV:n igen, och hittade den till min stora lycka! Menne... TV:n var fortfarande stendöd.
Då var det dags för sista försöket - dra ur kontakten och sätta tillbaka den igen. Voila! TV-helvetet funkade igen! Prisa TV-guden och mina fantastiska TV-lagaregenskaper! *host*
Fatta vilken katastrof det hade varit om den livsnödvändiga televisionsapparaten hade krackelerat på riktigt. Hur hade vi överlevt utan Barnkanalen och TV6??
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: