collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Men järnvägars...

Kategori: Allmänt

Det har varit en rätt dryg dag idag faktiskt.
Den startade bra, med att hela lilla familjen vaknade samtidigt till pappans dödsångestväckarklocka, dock var alla på gott humör och jag tror vi hade sovit hyfsat bra allihop.
Barnet lämnades smärtfritt på dagis klockan 8:00, varpå jag gick hem och åt lite extra frukost(man får inte i sig så mycket samtidigt som barnet äter frukost, av någon outgrundlig anledning..).  Det var ganska skralt med smörgåspålägg, så jag bestämde mig för att dra iväg till ICA och köpa lite ost eller något. Men jag kom inte så långt.
Jag orkar inte gå in på detaljer, men bildjäveln började i alla fall pipa, lampor blinkade och jag fick felmeddelande om parkeringsbromsen. Förmodligen hade den "bara" frusit fast, men jag orkade inte hålla på och bråka med bilskrället. Det hade redan gått 1,5 timme sedan barnet lämnats på dagis, och jag vill få ut så mycket som möjligt av den tid jag har innan det är dags att hämta honom igen, så jag sket i allt vad pålägg hette och gick in och surade i soffan medan jag mumsade på ett par mackor med jordgubbssylt på. Och 3 stora glas O'boy. Ooops.
 
När det var 2 timmar kvar tills barnet skulle hämtas, bestämde jag mig för att fortsätta hjälpa sambon med målningen av Minigrisens blivande rum. Jag hann måla den ena av långsidorna som ska bli vita. Kortsidorna kommer bli fondväggar i en ännu hemlig färg ;) Kan säga att man nog kommer haja till lite när man entrar rummet när det är färdigt i alla fall. Det är det som är kul med just barnrum, det är lättare att släppa loss lite.
Dock finns nog risken att Linus kommer bli lite avis på syskonets rum, kanske så till den milda grad att vi blir tvugna att måla om i Linus rum också, vilket vi hade tänkt vänta med ett par år tills han kan vara med och välja färg själv.
Minigris rum var bara grundmålat i vitt ovanpå en smått blommig tapet, så det rummet var vi "tvugna" att fixa nu. Men vi får väl se hur det går, Linus kanske accepterar att vänta ett tag med sitt rum. Eller så flyttar han in sina saker där någon natt när vi sover och inte ser :-p
 
När det var dags att hämta Linus på dagis hade jag såklart hunnit bli sådär brutalseg och trött och redo att somna stående, men eftersom han skulle hämtas redan klockan 13:00 så var förhoppningen att jag skulle kunna hämta sovande barn, och själv hinna knoppa en stund innan han vaknade.
Yeah right.
När jag kom fram till dagis stod en av fröknarna på trappen och rullade Linus vagn fram och tillbaka. Han hade vaknat till litegrann och hon försökte söva om honom. Och jag visste redan då att om han fortfarande hade gluggarna öppna när det var dags för mig att ta över, så skulle han Inte somna om. Jag hade rätt.
Så ungen vaknade alltså någon minut efter 13:00 och bestämde sig för att han inte alls ville somna om när det plötsligt var mamma och inte dagisfröken som tittade ner i vagnen. Och det brukar betyda gnällig, trött unge att tampas med hemma sedan. Så den sega modern fick inta rollen som supermorsa och leka gärnet, hitta på kul saker att göra och bita ihop och hålla ut bäst det gick tills sambon kom hem och kunde ta över en stund.
 
Vi målade
 
"-Loligt"(roligt)
 
Och så tvätta av målarfärgen(och diska) som är Ännu "loligare"
 
Diskar diskborsten
 
Djup koncentration
 
Pappa kom hem!
 
Du & jag, pappa
 
Sitta på hörnbordet i vardagsrummet och titta på lampan är
spännande.
 
Tittar på "dooa dett" på mammas mobil med pappa
 
Ska vi gå och sova snart, mamma?
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: