collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Varför

Kategori: Allmänt

... läser man(läs: Jag) inte bipacksedeln till läkemedel när man fått en specifik ordination?
Jag läste aldrig på Lactulosflaskan. Jag hade ju fått skrivet på en lapp hur mycket jag skulle ge. Av en barnläkare. På en barnläkarmottagning.
"5 - 20ml/dag i minst 3 månader"

Minigris har varit väldigt kinkig sista dagarna. Sista dagarna då vi varit noga med att ge honom lactulosen mot hans förstoppning. Ca 10-15ml/dag har det blivit.
Idag googlade jag "bebis gaser lactulos". Efter att ha läst det jag fick upp gick jag genast och läste bipacksedeln till flaskan. Maxdosen för barn under 1 år ligger på 5ml. Eventuella biverkningar är bland annat gaser och magont.
Förbannade djävla idiotläkare! Förbannade djävla idiotjag.

Det var ju liksom en läkare som sade det. Då tar åtminstone Jag det som att det ska vara så, jag är ingen doktor.
Är man känslig mot laktos eller gluten kan det tydligen vara rentav farligt med Lactulos, framför allt om det överdoseras. Vi har ingen aning om ifall Minigris är känslig mot det. Han är 8 månader och blir rekommenderad att överdosera något som skulle kunna vara skadligt, hur djävla oansvarigt är inte det?
Näe nu är jag arg!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: