collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Nu har jag det

Kategori: Allmänt

Jag tror mig kommit på vad det är som stör och gör Minigris missnöjd lite nu som då. Reflux. Dock en ganska dold sådan, en sådan där variant som man förmodligen får t-j-a-t-a sig till läkarhjälp(läs: läkemedel) för.
Reflux är typ sura uppstötningar/halsbränna, och när det kommer till bebisar är de vanligaste symptomen kräkningar, matvägran och viktnedgång. Vilket kommer göra det ganska svårt för mig att övertyga en av Rimbo Lek & hobby's så kallade "läkare" om att Minigris lider av, då han varken kräks, matvägrar eller går ner i vikt.
Men det märks på honom. Han vill inte gärna ligga ner för länge, till slut börjar han spänna sig bak i brygga och gnälla(vilket är vanligt för refluxbarn då det är ett sätt för dem att stänga magmunnen så inte magsyra åker upp i halsen). Han går i stort sett bara att liggamma, och har krånglat med amning sedan start, vilket också är vanligt hos refluxbarn. Han rapar "blöta" rapar, och får också ganska våldsam hicka som ofta resulterar i att han rapar mera, man hör dessutom hur maginnehållet åker upp och ner i halsen på honom.
När han äter får han lätt sura uppstötningar, och det resulterar ibland i att han ledsnar mitt i maten fast han egentligen är mer hungrig. Man ser dessutom ofta hur han sitter och sväljer tillbaka sådant som trängt upp i halsen på honom.
Men han kräks inte. Inte alls faktiskt. Och följer sin kurva och tycker om mat. Så vill man ha medicinsk hjälp till honom gäller det att hamna hos "rätt" läkare som faktiskt lyssnar och tar mig på allvar. Och någon form av hjälp vill jag att han får, för halsbränna är inte skönt.

Det jag gör nu är att ha huvudänden på hans säng höjd på en trave böcker, vara noga med att rapa honom innan läggdags, undvika fruktpureer med citrus i och låta honom smälta maten minst en kvart innan han sövs om dagarna. Och det hjälper en del. Det som blir lidande är nätterna då jag inte gärna rapar honom efter nattlig amning då han lätt vaknar av det och tar tid att söva om.
Förhoppningsvis "växer det bort" inom snar framtid, men om inte tänker jag tjata till mig läkemedel så hans halsbränna i alla fall lindras lite. Min lilla snutt.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: