collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Då var det bestämt

Kategori: Allmänt

Med Casper skippar vi smaksensationer, smakportioner, puréer och burkmat, och kör BLW(Baby Led Weaning) i stället. Jag dubbelkollade med sambon ikväll för att höra vad han tyckte om saken, och han tyckte det lät som en bra idé.
Dock kommer vi eventuellt frångå BLW:n på En punkt, och det är gröt. Kanske. Jag har inte bestämt mig än.
Oavsett vi provar gröt eller inte, så kommer vi inte göra det redan vid 4 månader(vilket han blir nästa vecka) som vi gjorde med Linus, utan vänta en månad extra. Fråga mig inte varför för det vet jag inte ens själv, det är bara något jag har fått för mig.

För de som undrar vad BLW är för något, så handlar det i runda slängar om att skippa puréer och i stället låta barnet äta "riktig" mat, själv, i sin egen takt. Alltså låta barnet sitta och plocka själv med typ "fingerstora" bitar av olika saker. Exempelvis gurka, broccoli, morot, potatis etc. På så sätt får barnet uppleva konsistens och "rena" smaker i stället för ihopmixat mos som i regel smakar likadant allting(nu pratar jag om köpt burkmat). Dessutom får det göra det i sin egen takt i stället för att man sitter och matar och kanske skyfflar i ungen mer än han egentligen orkar äta, för många barn vänjer sig tydligen vid att bli "övermätta". Och min plan är ju att fortsätta amma några månader till precis som jag gjorde med Linus, så han kommer ju inte svälta direkt.

Jag läste lite om detta även när Linus var "liten", men tog det inte till mig just då, då vi redan hade börjat med pureerna och burkmaten då, därför känns det ganska spännande att få testa det här. Och jag tänker inte sticka under stol med att jag hoppas att Linus kommer bli mer intresserad av att smaka på andra saker än sina förbaskade makaroner och köttbullar/korv som han typ lever på nu, när han ser att Casper gör det.

Casper har för övrigt haft en riktigt bra dag idag. Minimalt med "ögongegg", inte så gnällig, bajsat själv och lett mycket. Det tackar vi för, och hoppas även att natten ska bli hyfsad(han verkar vara inne i ngn tillväxtfas nu och stånkar och stönar mkt och vill äta ofta nattetid).

Kommentarer


Kommentera inlägget här: