collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Ruinerad amningshjärna

Kategori: Allmänt

Att komma ihåg/ta tag i saker när man kommer hem och knockas av chocken över att plötsligt vara tvåbarnsmor, kan ibland försätta det vardagliga livet i vissa knipor. Som det där med ekonomin, till exempel.
När jag kom hem var mina första prioriteringar att ta hand om min mammiga storpojke på bästa sätt samtidigt som jag skulle ta hand om hans lillebror. Min allra största prioritering var att ge Linus så mycket uppmärksamhet och kärlek jag bara kunde, vilket är nog så svårt när man inte får sova om nätterna. Trötthet/utmattning bidrar inte direkt till att tankeverksamheten är på topp.
 
Jag glömde Försäkringskassan.
 
Jag glömde anmäla min nya sons födelse och att ansöka om föräldrapenning för honom. Försäkringskassan var liksom inte det första som ploppade upp i huvudet när man låg där i förlossningsrummet. Först så sent som den 17:e fick jag tummen ur och gjorde en anmälan, och jag kan inte se minsta tecken på att jag kommer få några pengar lagom till "lön". Jag kommer alltså ha NOLL kronor att betala räkningar för, få mina autogiron dragna från eller handla mat för. Noll. Zero. Nada.
 
Jag som nyss lånade en(visserligen blygsam) slant av min mor bara för att överleva fram till denna månadens "lön", skulle nu behöva en avsevärt större summa för att kunna betala mina(vi har delat upp räkningarna mellan oss, sambon och jag) räkningar och köpa mat till familjen. Här har man tidigare suttit och småskämtat om Lyxfällan, vilket kanske inte var mitt smartaste drag, för rätt var det är sitter man väl där själv i stället. Karma är en tik.
 
Hur kan man missa Försäkringskassan??Jag har ju ingen annan att skylla på än mig själv.
Hur vi ska lösa detta vet jag inte, men vi får komma på något. Jag får väl ställa mig på Rimbo centrum och sälja min kropp eller något. Nyförlöst 30+ kärring med taxöron måste väl vara rena rama drömmen?
 
Och nej, detta inlägg är inte skrivet i avsikt att ragga sympati, utan det är en påminnelse till Er eventuella gravida därute - glöm för f-n inte anmäla födelse och ansökan om föräldrapenning när ungen är ute!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: