collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Att fixa en hall

Kategori: Allmänt

Jag står och tittar på vår hall och känner hur en liten sten börjar bildas i bröstkorgen. Hur ska vi lyckas hålla någon som helst ordning och framkomlighet i hallen med TVÅ ungar i huset, när vi knappt kan det nu?
Jag har därför botaniserat lite i alla lådor och korgar för att se vad vi egentligen har i dem, och flyttat om lite bland grejerna i förhoppningen att få liiite mer ordning och reda.
Jag har till exempel rensat ur allt urvuxet ur Linus vant/möss-låda, och fixat en egen låda till kommande bebisen i bänken för hans/hennes vantar/mössor.
Igår gick jag dessutom igenom en kasse med begagnade kläder vi köpte för en spottstyver av en bekant till sambon för evigheter sedan. Den innehöll bland annat galonkläder, kängor, sneakers och sandaler i vid inköpstillfället för stora storlekar, men nu börjar det bli dags att använda dem. Så alla lägre skor(sneakers och sandaler) fick en egen plats i hyllan i hallbänken. Men för att inte "förstöra" hyllan med skor så rotade jag fram en bordstablett(heter det så?) ur ett köksskåp som ändå inte använts som just bordstablett(?) på flera år, och lade den som botten på hyllan.
 
 
Nästa "problem" är jackhängare. När vi hade köpt huset hittade vi hatthylla och hallbänk ur samma serie på Jysk som vi tyckte skulle bli såååå snyggt till tapeterna vi hade valt ut till hallen. Och det blev skitsnyggt. Det vi dock inte tänkte på då, var att hatthyllan egentligen inte var så praktisk. Den har knoppar att hänga jackorna på, men knopparna är inget vidare bra, och jag saknar att ha en stång på den så att man även kan hänga upp jackor på galge, för då skulle man få plats med så mycket mer.
Men nu har vi den hatthylla vi har. Den passar in med inredningen och jag tänker inte gå och köpa en ny.
Nu har vi dock dessutom en, snart två, ungars kläder att få plats med, och trots att vi skruvade upp en extra liten "knopphylla" till Linus jackor när han föddes, så kommer det inte räcka. Hur gör man då?
Jag funderar på om man ska smälla upp några knoppar till där gästtofflorna hänger nu. Eller vad tror ni, blir det för plottrigt?
 
 
Som sagt, det är ett gissel det där med att hålla hallen framkomlig och hyfsat ordnad i en småbarnsfamilj. Någon som har tips och idéer utifrån bilderna ni sett? Tips och idéer är alltid kul, man vet aldrig vad man får inspiration ifrån.
Avslutar med en "helhetsbild" över hallen/entrén, och tillägger att handduken på golvet används som "parkering" för vagn med blöta hjul.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: