collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Andningspaus och dagens planer

Kategori: Allmänt

Är jag världshistoriens sämsta mamma om jag använder mig av ordet Äntligen när jag säger att barnet nu(äntligen) är lämnat på dagis? Inte? Vad bra, tänkte väl det. Om annat, stäm mig ;-p
 
Igår gjordes det inte många knop här hemma efter att barnet lämnades på dagis. Jag hade tänkt att jag skulle göra massa saker. Jag vet visserligen inte exakt vad för saker, men det finns ju i regel alltid något att ta tag i i ett hem med småbarn. Som att tvätta till exempel. Eller plocka upp leksaker från alla golven i alla rum. Eller plocka undan gårdagens middagsdisk. Eller dammsuga. Eller damma. Eller städa ur klädkammaren(som används som allt annat än en klädkammare) så man hittar något därinne. Eller putsa fönstren. Eller tvätta bilen. Eller beskära äppelträdet. Eller rensa ur lite bland barnets leksaker(plocka undan det han inte leker med så att det inte är så fullt med saker överallt).
Lite "småsaker", sådär. *host*
 
Men igår hände det inte så mycket, främst på grund av att min fantastiska gravida skapelse inte orkar längre. Ännu en av alla hundratals nackdelar med att vara på smällen. Ja, jag är less på att vara på tjocken. Stäm mig.
Jag är less på att ont här och var, jag är less på att inte kunna sova om nätterna(pga att jag har ont här och var), jag är less på att vara konstant kissnödig, jag är less på att inte "få" äta/dricka vad jag vill, jag är less på att inte kunna resa mig upp/sätta mig ner utan att ge ifrån mig suspekta ljud(stånk, stön, pust och släppt väder), jag är less på att pissa på mig när jag överraskas av en nysning/hostning jag inte är beredd på.
Låter jag trist och grinig? Bra. Jag är trist och grinig. Dock med glimten i ögat, hoppas jag ;)
 
Det jag uträttade igår var:
* Åka till mataffären och fylla på färskvaruförrådet
* Titta in på sambons jobb och snylta en mugg automatkaffe och pussas
* Fylla en ful provisorisk byrå med kläder i Minigrisens rum
* Kolla igenom en kasse med ärvda skor/utekläder för att se om Linus hunnit växa i något av det(det hade han)
* Lägga ner kamera i BB-väskan
* Ta ett långt hett bad
Ja det var väl allt. Övrig tid spenderades i soffan framför TV:n/laptopen med ett glas O'boy i handen. Typ. Annat orkar jag inte.
Hade jag kunnat hade jag sett till att promenera, men den här gången får jag ont när jag är ute och går, trots gravidbälte och allt sånt, vilket suger getpung. Förra graviditeten var jag för tusan ute och gick timmespromenader bara några dagar innan Linus föddes utan större problem. Jag hade vätskefyllda fötter och händer under varma dagar, men det var allt, promenera var trots det inga problem.
Nu känner jag mig däremot som en skröplig tant.
Men men, det är väl så det blir för somliga som får barn tätt inpå varann. Det är bara att hålla ut ett tag till, jag har ju inte så mycket annat val liksom :-p
 
Denna fula skapelse får agera klädförvaring tills vi fått hem en annan
(också den provisorisk) vit byrå som vi köpt för 30 spänn :-p
 
Denna har hängt oanvänd i en garderob sedan Linus föddes. Den
var en present från farmor, men kom aldrig till användning då den
inte passade när det väl var "säsong" för den. Tänkte att den ska få
agera "åkpåse" om det visar sig att det blir en lång och kylig vår(under
förutsättning att minigris hinner komma ut innan den blir för varm).
 
Köpte ny madrass i rätt storlek till spjälsängen när jag storhandlade
(som om någon är intresserad av det?)
 
Igår kom dessutom sambon hem med denna begagnade expedithylla!
Vi har varit på jakt efter vit expedithylla i någon form ett tag, och hittade
en på en köp/sälj-sida på Facebook. Som hittat! Jag älskar expedit-serien
från IKEA. Dels är de enkla och snygga, dels praktiska då man kan sätta
lådor i olika design i dem. Apsnyggt!
 
Dagens planer då? Det höll jag på att glömma. Och i ärlighetens namn har jag inga planer, annat än att försöka förbereda inför middagslagningen lite då sambon jobbar längre nu ett tag framöver på grund av att högsäsongen dragit igång på hans jobb(gummiverkstad, och nu vill alla börja skifta om till sommardäck innan den 15:e då alla dubbdäck ska vara av). Och laga mat när man är ensam hemma med Hans Majestät Linus är inte alltid det lättaste då han vill att man ska följa med överallt annars än just in i köket.
"- Mamma då Linus lum"(som på senare tid förvandlats till "-mamma då insum". Han har blivit lite för lat och bekväm för att orka säga "Linus lum" som det verkar :-p)
"- Mamma läsa bot"
"- Mamma låna Nasse. Tääja nån"(en figur av Nasse från Nalle Puh, som egentligen skall sättas upp på väggen, men som han vill att jag ska leka med och säga "-Kära nån" när jag har den).
Som sagt, laga mat i lugn och ro utan avbrott finns liksom inte på världskartan när man är ensam hemma med Linus, så jag förbereder gärna så mycket som möjligt när barnet är på dagis för att korta ner själva tillagningsprocessen när det väl är dags att laga mat "på riktigt" sedan.
Jag borde göra fler saker idag, men kroppen(och framför allt ren "lathet") känner sig inte så sugen på att vara duktig idag. Jag kan vara duktig en annan dag i stället ;)
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: