collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Nr.12 - (dubbelt upp) Rondellhjon & för tidigt helljus

Kategori: Saker jag stör mig på

Nu börjas det. Eller, det har ju varit på G ganska länge nu. Mörkret. Jag har dock inte behövt tampas med det så mycket förrän nu, nu när jag jobbar min sena vecka och det för första gången varit becksvart ute redan innan jag hunnit sätta mig i bilen för att åka hem om kvällarna.
Med mörkret kommer ju nyttjandet av helljuset på bilen. En mycket bra uppfinning, och förbannat välbehövlig. Men något jag kan störa mig något infernaliskt på är alla dessa tomtar som envisas med att blända på för tidigt efter ett möte, så att man ser stora "solkatter" framför ögonen under 10 sekunder efteråt och knappt ser vägen.
Muppar! Vänta tills vi passerat varandras sittplatser åtminstone!
 
Och så till de andra hjonen. De där som inte vet hur man blinkar när man ska köra i/ur en rondell. Som med andra ord inte blinkar ALLS, vilket är grymt irriterande.
För att klargöra hur man bär sig åt, för Er som mot förmodan inte vet:
 
Om du närmar dig en rodell(i detta fall en "fyrvägsrondell"), och har för avsikt att ta första avfarten åt höger, blinkar du helt enkelt höger för att visa att det är dit du ska.
Om du i stället ska rakt fram(alltså svänga av i 2:a avfarten), blinkar du inte alls när du svänger in i rondellen. Men när du precis passerar första avfarten höger, börjar du blinka åt höger så att övriga trafikanter vet att du har för avsikt att svänga i nästa avfart.
Ska du däremot ta 3:e avfarten(det man generellt skulle kalla vänster), börjar du blinka vänster redan innan du svängt in i rondellen. Först när du passerar avfart nummer 2 byter du och blinkar höger för att visa att du har för avsikt att svänga av i 3:e avfarten.
 
Så, hoppas Ni eventuella hjon därute lärde er något nu.
 
 
Och appropå det så måste jag bara berätta om den i särklass "gulligaste" rondellkörning jag någonsin sett, vilken tog plats i den rondell jag själv passerar varje dag till jobbet. Förmodligen genomförd av en äldre kvinna bakom ratten(fördomar?)
Hon blinkar höger när hon närmar sig rondellen, så jag tror naturligvis att hon ska svänga av första höger. Men när hon svängt in i rondellen byter hon och blinkar vänster. Min första tanke är då att hon helt enkelt bara fått hjärnsläpp och blinkat åt fel håll. Men när hon passerat första avfarten byter hon IGEN och blinkar till höger, och svänger av 2:a avfarten.
Hon blinkade alltså att hon först skulle svänga höger in i rondellen, men att hon inte skulle höger direkt utan fortsätta, därför blinkade hon vänster(eftersom hon får svänga bilen i riktningen vänster då rodellen rör sig så). Och eftersom det var hennes avsikt att svänga av på den 2:a avfarten så måste hon ju såklart blinka höger igen.
Så utomordentligt övergenomtänkt och gulligt. Och urbota korkat, fast på ett sött sätt :-p
 

Kommentarer

  • jonas säger:

    Där har du fel man ska inte blinka när du kör in i en rondell utan bara när du åker ut från rondellen (enligt reglerna) men sen håller jag med att det blir lättar för den bakom om man blinkar innan... men du behöver inte göra det om du ska följa reglerna..

    Svar: Jag borde kanske ha tillagt att det jag skrev i inlägget om hur man använder blinkers i rondellkörning, var hur Jag fick lära mig när jag gick i körskolan. Alltså som min trafiklärare sade att jag skulle göra. Sedan om det han sade gick efter körskoleboken eller inte har jag ingen aning om, men som du säger så vet jag att boken säger att man ska blinka sig ur rondeller. Dock sade min lärare att jag skulle blinka vänster om jag skulle vänster i rondellen, så jag brukar göra det.Det underlättar ju som sagt.
    Collin80

    2012-10-23 | 22:42:07

Kommentera inlägget här: