collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Kvällspyssel

Kategori: Allmänt

Ni vet när man har taskig andedräkt? Eller har sprutat på sig alldeles för mycket parfym? Själv märker man ju oftast inte av det, det är i stället alla Andra som känner det medan man själv knallar runt lyckligt(!) ovetande.
Idag när jag kommit hem från jobbet och satt mig på golvet(fortfarande med jobbuniform på mig) med barnet, börjar jag förnimma en doft. Eller odör, snarare. Är det barnets fötter som luktar? Han brukar kunna få ganska rejäl tåjuice. Men nä, jag luktade på hans fötter och även om man anade lite tåbira så var det absolut inte den jag störde mig på.
Var det kanske mina egna fötter som luktade? De har ju sprungit runt i gamla äckliga postdojjor hela dagen, det brukar kunna resultera i en viss otrevlig lukt. Men nej, det var inte fötterna.
Till slut slår det mig. Det är Jag som luktar illa.
Fatta vad illa man måste lukta när man till och med känner av det själv?! Det fick bli ett långt varmt bad med tillhörande grovskrubbning när barnet(efter lång utdragen insomning) till slut sov i sin säng. Nu känner jag mig verkligen som en ny människa. Jag luktar inte ruttet kadaver längre!

Nu efter badet har jag fixat lite på trappen på framsidan av huset. Vi har ju dels 2 st "blomkrukshållare" på varsin sina om ytterdörren som jag satte påskliljor i i våras. De är sedan länge utblommade och har sett förbannat tråkiga ut. Likadant Välkommen-skylten med tillhörande blomkorg har det suttit halvdöda påskliljeplantor i.
Och så har vi en sådan där lång blomlåda som man brukar ha på balkonger, sittande på ena trappräcket. I den hade vi penséer förra sommaren, men den har stått tom sedan dess. Så när jag stannade till vid ICA Maxi i Arlandastad på vägen hem idag för att köpa ägg, så fångade mitt öga alla blommor som stod utanför Blomsterlandet(Eller Plantagen eller vad det nu var för butik). Givetvis lyckades jag åka därifrån med 2 st kassar med blommor.


Pelargoner på väggen


Den engelska pelargonen jag fick av svåger med familj till
födelsedagen fick en ny plats i Välkommen-korgen


"Balkonglådan" fylldes med tagetes


Köpte något blått trassel som jag först tänkt sätta i Välkommen-
korgen, men jag spar dem till altanen i stället.


Ställde även fram det lilla trädgårdssetet på framsidan. Ser genast
lite trevligare ut. På med en blomma på bordet så kan man verkligen
tro att det bor pensionärer i huset ;)


Sambon har även varit duktig och planterat de 2 sista hallonplantorna av 3 som jag fick i födelsedagespresent, så nu hoppas vi att de tar sig bra och bär frukt(bär) om ett par år eller hur lång tid det nu tar för sådant där att växa till sig.

I morgon börjar ombyggnationen av altanen. Själva grunden(golvet) på den ska sparas, så även stolparna som är i fint skick. Det som skall göras är att byta ut all takstomme, sätta på nytt plasttak, bygga nya staket och ny "vägg"/vindskydd på ena sidan. Om vädret tillåter, i alla fall. Tyvärr ser prognosen lite trist ut. Men metereologerna har ju haft fel förr. Tyvärr brukar det aldrig gälla när man har specifika önskemål om vädret... men men, den som lever får se.
Sambons pappa och farbror ska komma hit och hjälpa till, så även hans mamma som dock ska hjälpa Mig med Linus så även Jag hinner ta itu med lite saker. Som till exempel rensa vidare i "Högen". Och(fortfarande om vädret tillåter) på eftermiddagen/kvällen ska jag iväg på äventyr. Sätta mig på en krog och kolla liveband och eventuellt käka middag på samma krog om det hinns med/finns plats. DET ser jag fram emot. Min första utekväll(om än nykter) utan sambo och bebis på evigheters djävla evigheter... :-D *och så slänger vi in ett "peppar peppar" här angående det där med vädret*

Kommentarer


Kommentera inlägget här: