collinus

Livet i byhålan med barn och katter

En både sorglig och givande dag

Kategori: Allmänt

Sorglig för att vi idag tog avsked av "Kalle i macken", tillika min morfar, i Edsbro kyrka. Det var en fin och intim begravning med närmsta familjen.
Vi gick in i kyrkan till Björn Skifs fina "Håll mitt hjärta" på orgel, och övriga psalmer var sådant som man faktiskt känner igen. Eller okej, den 2:a psalmen hade jag aldrig hört, men psalmer är i regel ganska lätta att sjunga med i ändå. Finns ju såklart några undantag, men just dagens okända psalm var simpel.
Efteråt var det smörgåstårta samt kaffe och tårta i församlingsgården, vilken var kul att återse då jag har många fina minnen därifrån från mina år i kyrkans barnkör.
 
Dagens givande attribut var till exempel att mina 2 kusiner som bor i Nordingrå(Kramfors kommun), respektive Skellefteå, hade åkt  hela vägen ner för att närvara, och den ena hade sin make och sin son med sig, och den andra hade sin dotter(som jag inte träffat tidigare) med sig. Vi får förmodligen besök av dem i helgen så de får se hur vi bor, samt träffa Linus vilket ingen av dem gjort tidigare.
 
Efter begravning och fika åkte jag vidare till Ortala bruk för att köpa en begagnad sittvagn till Linus(lugn Jennie, bild kommer om du scrollar ner ;-p). Jösses vad mysigt säljaren bodde alltså. Nära ner till vattnet, och det där huset! Ja jag kan inte säga annat än att det var något av det mysigaste jag sett. Ett sådant där fint, gammalt hus(jag är sucker för gamla kåkar) som typ hade kunnat vara en gammal drängbostad eller liknande.
Vagnen var i alla fall jättefin, och även om vi hade prutat ner den en hel del, så fick hon några kronor mer än det pris vi sagt då jag tyckte den helt klart var värd det(schhhh, säg inget till Stefan).
 
Innan jag åkte iväg på begravning(som jag för övrigt höll på att komma för sent till pga tant som inte kunde tanka på OK/Q8 samt timmerbil som blockerade hela 280:an precis utanför Rimbo) och allt annat idag, så svängde jag ner till Rimbo för att dels hämta ut kontanter, samt hänga på låset till Systembolaget så sambon skulle få öl till midsommar. Och när jag kollade in bankomatkvittot efter uttaget så noterade jag till min förvåning att jag ska få lön. Jag har i mitt stilla sinne hela tiden trott att jag ska få lönen för min arbetade tid under juni, retroaktivt först i juli. Det har liksom verkat logiskt. Det var ju därför jag valde att börja jobba redan nu i juni då jag hade möjlighet att använda skatteåterbäringen som "föräldrapenning/lön". Men nu verkar det som att skatteåterbäringen blir just det den SKA vara, nämligen en "bonus".
MEN, för att inte riskera att gräva mig själv en egen grav så tänker jag inte peta på lönen förrän jag dubbelkollat med min chef att jag verkligen Ska ha den den här månaden. Det har ju blivit fel förr(som förra sommaren när jag plötsligt var återbetalningsskyldig jobbet över 6000kr för att jag fått för mycket lön. DE hade gjort fel).
 
Dagens allra bästa är dock att Peggy gick igenom dagens bilbesiktning! Tacka gudarna för det, jag hade blivit bitter om vi hade blivit tvugna att åtgärda något ytterligare utöver de sedan innan bytta bromsarna. Vi är rätt less på bilstrul vid det här laget. Min fina lilla Peggy(som sambon nu vill sälja vidare till förmån för en 5-dörrarsstjärna), hon e en riktig pärla hon!
 
Nu ska Undertecknad gå och norpa en bit av gottegris-sambons choklad i kylen, för det kurrar lite i magen.
 
 
Nygamla sittvagnen. En Acta Graco av något slag.

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Hahaha du känner mig du! Jag hann faktiskt bli lite nojig för jag såg inte bilden först :-D
    Men vad härligt då! En fråga bara, jag noterar att det inte är den stöttåligaste utav vagnar, ska den tjäna som typ extra-/shoppingvagn eller ska det vara ordinarie? Tänkte på era grusvägar du skrivit om tidigare (eller har jag drömt det?)
    Nu ska jag iofs inte säga något, för jag har aldrig provkört just den där sorten.
    Härligt med ny vagn!

    2012-06-21 | 23:41:22
    Bloggadress: http://jempie.se

Kommentera inlägget här: