collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Vinter

Kategori: Allmänt

Den här vintern har ju fram till för några dagar sedan(i alla fall för oss här i Uppland) knappast kunnat kallas vinter. Det kom ett blygsamt litet snöfall i början/mitten av december någon gång, som inte ens gick att åka pulka på, men den snön smälte ju så klart bort lagom till jul.
Nu har det kommit en sväng snö igen, dock lite mer snö än sist, såpass mycket att vi till och med blivit tvugna att skotta(kors i taket) ett par gånger. Men denna snö känns som en fis i världsrymden om man jämför med hur det såg ut förra vintern. Då fick vi skotta flera gånger om dagen för att slippa försöka hiva undan decimetertjocka lager snö när man väl fick för sig att skotta. Det var apjobbigt, men man var tacksam att man var så ihärdig när man väl gick där. Framför allt när det plötsligt blev temperatuurväxling och föll tung blötsnö.

Idag hade det fallit 1 - 1,5cm snö när Linus och jag skulle ut på promenad, så duktig som jag trots allt försöööker vara, så skottade jag bort det när vi kom tillbaka från promenaden. Linus satt i sin vagn med rosiga kinder och tittade på, och varje gång jag tog sats för att skjutsa snön så långt ut på gräsmattan som möjligt så satt han och sken som en sol borta i vagnen. Snöskottning är tydligen kul. Och det är ju lätt att köpa, att det kul att titta på när andra arbetar :-p
Han var så söt att jag kände att jag var tvungen att fota honom, men det ville tydligen inte min mobil, för den hade brutalhängt sig. Dagens touchscreentelefoner...pallar inte ens -2 grader... nej tackar vet jag min gamla 3210:a, den klarade allt. Kyla, värme, bli tappad på stentrappa...

Dagens bild togs under promenadens gång när telefonen fortfarande var vid liv.

Vinterpromenad 24/1-12

Kommentarer


Kommentera inlägget här: