collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Så var det bilbesiktning då

Kategori: Allmänt

Vi har en Saab. En 9-5 Vector sportkombi 2,3t bla bla bla. Den är jättefin. Mörkblå metallic, snygga fälgar som sambon köpte i somras, dragkrok som vi faktist haft mkt nytta av, skön att köra. En trevlig bil, helt enkelt. Åtminstone när den fungerar som den ska.
Den har tyvärr bråkat med oss sista året. Bland annat rasade turbon. 12000kr bara POFF borta. Vi fick byta framruta efter förra vintern då ett litet stenskott en kall natt plötsligt förvandlades till en bautalång spricka som gick över hela djävla rutan. Ca 1500kr POFF borta. Och nu har motorlampan börjat tändas pga av att någon motortemperaturgivare behöver bytas ut.
 
Vi har varit till verkstad och felsökt samt släckt motorlampan. Innan dess var sambon över till en polare som har en sådan där felsökare, och släckte även då motorlampan.
Nu lyser lampan igen. Och bilen ska besiktigas idag. Lysande motorlampa ger automatiskt en 2:a på besiktning. Heja heja.
Så idag ska jag, som aldrig besiktigat en bil förr(inte själv iaf, jag har haft sambon med mig tidigare), åka upp till verkstaden före besiktningen, släcka motorlampan, och sedan hålla alla tummar och tår för att den inte tänds under besiktningen :-p

Jag ska dessutom ha barnet i släptåg som skall försöka hållas på någorlunda gott humör, och bara det kan ibland vara en kamp i sig beroende på när han åt sist, och när samt hur mycket han sovit. Planen just nu är att han ska äta gröt alldeles straxt, leka ngn halvtimme och sedan sova max 1,5 timme så att jag hinner stoppa lite mat i honom innan vi åker. Sedan håller jag alla fingrar och tår för att bilfärden går som planerat - nämligen att vi når Norrtälje och inte hamnar i diket någonstans på vägen. Att "lampsläckningen" går smidigt, att besiktningen går bra och att vi även kommer hem ordentligt.

Jag bör kanske tillägga att det där med motorlampan inte är något allvarligt, ifall någon trodde det. Det är som sagt "bara" någon temperaturgivare som gett upp och ska bytas ut, dock tycks den vara svår att få tag i, för verkstaden har inte lyckats få tag i ngn än. Förmodligen ett resultat av att Saab konkat, så nästa bil blir INTE en Saab, det var sambon noga med att klargöra för någon dag sedan :-p

Här har hon fått nya

Passar även på att slänga ut ett litet offentligt Grattis till min lilla pappa som fyller pensionär idag. Grattis papput!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: