collinus

Livet i byhålan med barn och katter

När det händer mycket saker...

Kategori: Allmänt

... sover ungen mycket bättre än när vi bara går hemma och det blir samma trista lunk varje dag. Inte så konstigt kanske, han blir ju trött på ett helt annat sätt då, när han haft en dag med många intryck. Som i onsdags till exempel, då vi åkte ner till BVC på föräldraträff.

Jag har bara varit på en föräldraträff tidigare. Det var den första de hade, vilken var helt okej, men jag kände ändå att det kanske inte riktigt var min grej. Jag tycker det känns så krystat med sådant där. Man ska försöka hitta in i en grupp mammor som man kanske inte alls har något gemensamt med, låtsas visa intresse för deras ungars utveckling och vara trevlig.
Nu låter jag förmodligen som världens mest tråkiga, osociala och otrevliga människa, men jag har lite svårt för att klaffa med folk bara sådär hur som helst. Att jag känner att jag vill umgås med dem ofta. De jag umgås med träffar jag oftast genom vänner jag redan har, det är mycket svårare att hitta gemensamma nämnare(bortsett från barnen vi alla fått runt samma tidpunkt) i en grupp människor man aldrig umgåtts med tidigare.

Visserligen är det en tjej i gruppen som jag faktiskt varit klasskamrat med en gång i tiden, men det var bara under ett par år i mellanstadiet, sedan flyttade jag till en Stockholmsförort och har inte träffat henne sedan dess. Förrän nu då, på föräldragruppen.
Jag övervägde trots allt att ge föräldragruppen en chans till, men i samma veva eskalerade barnets magknip, och han började dessutom trassla vid amning genom att han snuttade ett par minuter, för att plötsligt avbryta, börja gnälla och spänna sig som en fiolsträng och liksom "gå upp i brygga". Man fick sätta honom upp en stund, försöka amma igen, varpå han snuttade ett par minuter, och sedan började han om med sitt trassel igen.
Jag har inget emot att amma offentligt, men när ungen håller på och bökar på det där viset så man sitter med tuttarna i vädret var 3:e minut - då är det inte så roligt längre. Så jag sket i föräldragruppen och stannade hemma. Jag sket i att åka iväg på det mesta, faktiskt. Jag var inte ett dugg sugen på att åka någonstans med en unge som bara bökade vid amning och var allmänt gnällig med gasig mage. Hans gnäll smittade liksom av sig på mig, så vi satt hemma hela dagarna och var gnälliga tillsammans i stället :-p

För att återgå till föräldragruppen vi var på i veckan, så valde jag att åka dit då kommunens barnomsorgsavdelning(eller vad det nu heter) skulle dit och informera om dagis/skol/fritidsplatser och allt runtikring det. Det kändes som ett vettigt möte att gå på då vi just nu sitter här hemma och försöker fylla i anmälan om dagisplats.
Det märktes att Linus inte är van vid massa bebisar, för när vi kommit dit och satt oss i gruppen med ca 5-6 andra bebisar så blev han lite smårädd och var på vippen att börja gråta ett par gånger. Jag fick sitta lite bakom på en hård soffa med ngen i knät hela mötet. Jag testade att lägga honom på madrassen på golvet en gång, men det blev kinkigt direkt så det var bara att fetglömma :-p

Själva mötet i sig gav väl tyvärr inte så mycket, då det var svårt att koncentrera sig och lyssna. Framför allt när det sitter ett gäng mammor och pratar med varandra med och om sina barn SAMTIDIGT som tjejerna från kommunen pratar... Men lite snappade man väl upp i alla fall, och ett par av de andra mammorna ställde väldigt bra frågor som även jag själv undrat över. Roligast med mötet var att den ena tjejen från kommunen var min bästis i mellanstadiet :)

Tyvärr skedde mötet inte under någon ultimat tid för Linus och mig. Linus valde nämligen att plötsligt sova 1,5 timme under sin förmiddagslur, i stället för 30 minuter som han alltid gör annars, så vi fick ju stressa iväg hemifrån när han väl vaknade(för nej, sover han för en gångs skull bra så vägrar jag väcka honom, då hade jag hellre skippat mötet helt och hållet). Detta resulterade i att vi inte hann äta innan vi åkte(vilket var planen från början), så även fast han sovit bra innan, så blev han fort gnällig under mötet för att han var hungrig. Så efter mötet rejsade vi upp och kollade om vår vän I var hemma, vilket hon var, så vi våldgästade henne en stund så att Linus skulle få äta. Själv fick jag fika ;)

Med möte och besök och matning hos I, sprang ju tiden iväg, så plötsligt hade det gått nästan 3 timmar sedan barnet sov senast, vilket givetvis började göra sig påmint hemma hos I. Det började med lite smågnäll, som övergick i övertrötthet som gjorde att han satt och skrattade så han kiknade, för att sedan övergå till regelrätt gnäll. Så vi packade ihop oss och lämnade I och svängde ner på ICA för att köpa mer gröt till barnet då den nästan var slut hemma.
Och på ICA testade vi en sak som vi sett en bekant göra med sin bebis - nämligen ta en sådan där liten vagn som man sätter 2 kundkorgar i, och satte Linus i den övre korgen och körde runt honom i den i affären. Det var jättesmidigt att slippa antingen att kånka med sig hela babyskyddet med barn i(vilket jag inte pallar längre då ungen väger 9,5kg), alt ta en stor klumpig kundvagn och ställa honom i som jag brukar göra annars bara för att slippa bälta på och av ur babyskyddet. Och Linus tyckte nog att det var lite spännande också, men han var så trött så han satt mest som en liten hopsjunken säck potatis däri :-p

Väl hemma lade jag honom att sova i vagnen, och ungen sov som en klubbad säl i över 2 timmar :-p Även vid läggning för natten somnade han som en gris och sov tungt ända fram till första amningen för natten, vilket är ovanligt här hemma. Han vaknar alltid minst 1 gång och måste få nappen stoppad i munnen, alt bli upptagen och runtburen ett par minuter för att sedan läggas igen.
Det är med andra ord bra med lite mer aktiviteter och intryck för sömnen, så jag får försöka skärpa mig och ta mig iväg på äventyr med honom lite oftare.

En sväng på ICA

Kommentarer


Kommentera inlägget här: