collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Grötvägran. Vad hände där?

Kategori: Allmänt

Barnet har sedan 4 månaders ålder(dvs under ca 2 månader), fått gröt varje kväll. Sedan ca 1 månad tillbaka får han även gröt på morgonen. Han brukar smälla i sig en hel portion(1dl), åtminstone på kvällarna. Fast det hänger lite på vilket humör han är på också. Är han trött brukar det vara lite knepigt att få i honom så mycket, då hamnar det mesta av gröten överallt annat än just i munnen då han gnällande vänder och vrider på huvudet, fäktar vilt med armarna och gör blåsljud med munnen just som jag fått i honom en sked så att allt innehåll sprutar ut ur munnen åt alla håll. Men då har jag ett knep som heter "I drömmarnas trädgård" som går på Barnkanalen 12:30 varje vardag.
Vi har ett helt gäng avsnitt inspelade på digitalboxen.

Är ungen trött och på dåligt humör, och man behöver få ngt gjort innan man ska ta itu med barnet, så är det bara att sätta honom i sin sitter framför ett avsnitt "I drömmarnas trädgård". Allt det dåliga humöret är plötsligt glömt och han sitter som ett ljus och tittar hela avsnittet igenom. Och det brukar vara ultimat vid grötmatning då han börjat ledsna. På med TV:n och stoppa i honom medan han tittar. Alla knep är tillåtna för att få i barnen mat, right? ;)

MEN, nu funkar inte ens I drömmarnas trädgård. Han har plötsligt blivit jätteknölig att mata både vid morgon - och kvällsgröten. De första 2 - 3 skedarna går bra, men sedan har han tappat allt intresse och tittar bara på annat, börjar skruva och vända på sig i matstolen, gnuggar sig i ansiktet ungefär som han gör när han är trött(fast han inte bör vara trött) och börjar knorra. Gröten som gått så bra förut? Vad har hänt nu?
Den "vanliga" maten(burkmat, för ja, jag är en sådan där slö morsa) går fortfarande rätt bra att få i honom, men jag tycker mig börja märka av att det rör sig åt det krångliga hållet även där. Åtminstone när vi äter hemma. Äter vi borta brukar det mirakulöst nog gå jättebra att äta mat, men det är väl mer "spännande" då. Eller så beror det på att det ofta dröjt lite längre mellan matningarna när vi inte är hemma, och att han är för hungrig för att bråka.

Så i egenskap av okunnig förstagångsmorsa så frågar jag även i detta avseende - är det någon som känner igen sig?
Sitter här och laddar inför kvällens kommande tappra försök att stoppa i barnet gröt, med lite ångest i bagaget. Att han eventuellt inte äter är ju ingen katastrof i sig då han ändå ammas före läggdags. Men det har ju gått så bra med gröten förut, och en mätt bebis ska ju sova bättre sägs det. Eller är detta bara något övergående kanske?

Förut ställde jag alla mina frågor om det ena och det andra bebisrelaterade på Familjeliv.se, men har efter åtskilliga dåliga erfarenheter med inlägg från en specifik familjelivs-mamma slutat ställa frågor där. En sådan där mamma som vet bäst, som läst om den ena forskningen efter den andra och minsann vet och tycker att både det ena och det andra är skadligt för barnet, och varför gör jag si, och varför gör jag så? Varför vill jag skada mitt barn?!? Dåligt föräldraskap bla bla bla.
Sådant klarar jag mig bra utan, thank you very much. Jag ber om tips, inte offentlig förnedring.
Som en bekant så bra uttryckte det: "- På Familjeliv frodas enbart idioter".

Jag går fortfarande in på Familjeliv.se, men jag ställer inga egna frågor längre. Jag söker efter det jag undrar över i forumet och läser andras relaterade frågor och de svar de fått. Där går min gräns. För det är trots allt en bra sida med ett bra forum, bortsett från vissa av dess moralpredikande medlemmar dvs...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: