collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Fa-an

Kategori: Allmänt

Bensinläckage vid bränslefiltret. Jahopp, ombesiktning då. Fan. Djävla bil.

Åkte som sagt upp till verkstan och fick motorlampan släckt före besiktningen. Passade på att låna deras lunchrum så jag kunde mata barnet som såklart inte alls sov 1,5 timme som jag "planerat" innan vi åkte, utan tog sig en minst sagt ovanlig långkörare och sov 2,5 timme i stället så vi inte hann äta innan.
Han undrade nog vad jag dragit ut honom på för skumma bravader, det var bara in och ut ur bilen hela tiden. In i ett konstigt rum och äta, in i bilen igen. Ut ur bilen och in i en konstig lokal där de hissade upp vår bil i luften, sedan in i bilen igen och åka hem... hände ju inget roligt alls, bara massa forslande in och ut ur en bil. Värdo.

Motorlampan höll sig tack och lov släckt, men i stället visade det ju sig som sagt att det var ett bränsleläckage som måste åtgärdas. ÄNNU mer utgifter på det förbannade bilhelvetet. Funderar på att skaffa häst och vagn i stället. Visst, hästen ska ha mat, försäkring och "service" den med, men jag tror utgifterna blir så mkt mindre. Och blir den sjuk har man alltid något att lägga på grillen. (OBS. Detta uttalande gjordes enbart för att djävlas med specifika personer ;) )

Så nu har vi uppenbarligen en bil som läcker bensin. Lite dyrt i längden kanske :-p Den kommer med andra ord bli stående hemma den här veckan då bensinlampan lyser redan nu. Och januari månad är aldrig bra rent ekonomiskt, framför allt inte i år. Vi är luspanka båda två, fick till och med leta småskrammel i byxfickorna för att kunna betala för besiktningen. Peggy(vår söta lilla Peugeot) får agera åka_till_jobbet-bil för sambon fram till löning, och den har ett uselt batteri som måste stå på laddning jämt för att man ska vara säker på att bilen startar när man ska någonstans... Det går bra nu!
Men vi deppar inte, på onsdag kommer min ENORMA(*host*) ersättning från FK, och sambon får lön på torsdag, så då får vi börja känna oss som vanligt folk igen ;)

Och jag har ju försökt börja baka eget bröd hemma, så nu ska vi leva snålt ett par månader så man kan betala för trasiga bilar och ändå leva som "normala" människor. Har hittills bakat ett par ljusa limpor och en sats "frukostbullar" som kanske inte varit ngn större kulinarisk upplevelse, men de har smakat helt okej och har gått att äta :-p 
Ska köpa på mig lite fler olika sorters mjöl när vi storhandlar så man kan testa lite roligare saker. Kanske finns det någon läsare därute som har ett bra recept på gott bröd till våra frukostar här hemma? Som inte är krångligt att göra? Jag är trots allt inget jätte-fan av brödbak, jag gör det bara för att det är ekonomiskt. Tycker mest det är drygt att behöva vänta på att degen ska jäsa :-p
Och Eldorado ÄR bra. Om man är pank ;)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: