collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Slö söndag med vackert väder

Kategori: Allmänt

Ja, det är väl egentligen det enda jag har att tillägga idag. Men då hade det här inlägget blivit löjligt kort och totalt onödigt. Kan väl säga att jag haft en mindre bra natt.
Jag har sovit lite dåligt pga värkande rygg. Det var så illa att jag var tvungen att rota fram TENS-apparaten mitt i natten då jag inte för mitt liv kunde hitta en bra ställning att ligga i utan att ryggen skrek av ilska. Och när utrymmet är begränsat i och med att jag delar sängen med en sambo, en bebis och en(ibland två) katt(er) så blir det extra svårt att ligga på ett bra sätt. 

Självklart vaknade barnet till och började gnälla inifrån sovrummet medan jag stod i det fullt upplysta vardagsrummet med tuttarna i vädret och försökte placera ut "elektrodlapparna" på vettiga ställen. Om grannen mitt emot råkade vara vaken och tittade mot våra altanfönster just då så får jag väl bara säga Grattis, hoppas du uppskattade showen ;-p
Så jag fick rusa in till barnet, stoppa i napp och sedan tassa tillbaka till vardagsrummet och "koppla upp mig" tills jag var fullt utrustad med lappar och sladdar och själva apparaten i sig. Och den räddade min natt kan jag säga, somnade och sov som ett barn tills det faktiska barnet i huset vaknade.

Nackdelen med den är att det blir lite trassligt med sladdar som hänger från ryggen, som man ska försöka undvika att sno in sig i när det är dags att sitta upp och förflytta barnet från min ena sida till den andra(för att ge ryggen omväxling när jag liggammar, samt att barnet ska inte behöva ligga och sova på samma sida hela natten). Och så blir det ett ganska högljutt knäppande varje gång man ska trycka på knapparna för att öka intensiteten på elstötarna(eller vad man nu kallar det), vilket stör barnets sömn ibland. Han har inte vaknat av det(än), men till slut gör han väl det.

Och som om inte ryggskrället ställde till med nog oreda så sov man halvdåligt då det är så brutaaaalt oskönt att sova med binda. Men då detta är Fröken Röds första besök sedan jag blev gravid så vill jag se hur mycket hon ställer till med innan jag går på mina älskade vänner Tampongerna. Men hittills kan jag konstatera att hon beter sig som jag minns det, så nästa gång hon hälsar på så ryker bindorna fortare än fort!

Helgen som gått har varit lugn och skön i alla fall. I lördags tog jag mig faktiskt iväg, alldeles ensam utan både karl och barn, och shoppade lite i Norrtälje. Tyvärr hade jag inte turen med mig, för de morgonrockar jag sett på Kappahl runt jul, som jag önskade mig ett presentkort för att kunna köpa, fanns inte kvar. Det fanns ngn brutalful röd sak, samt en i frotté, men jag har redan en frottérock, jag vill ha en mjuk och mysig och fin.
 Men när jag ändå var där passade jag på att söka efter pyjamasar till barnet som jag också planerat att köpa då de han har börjar bli för små. Men döm om min besvikelse även där. Det fanns många pyjamasar, det fanns det. I fel storlekar. Jag var ute efter strl 80(då barnet för tillfället är en 74), men de närmsta storlekarna var antingen 68 eller 86... Jag hittade 2 pyjamaras i strl 80, men dels var de så tajta. Varför är allt så tajt? och dels var det sådana där värdelösa saker med typ "påmålade" mönster, så drar man i tyget ser man liksom tygets grundfärg(i det här fallet vit) genom mönstret. Värdelöst.

Jag hade även ett presentkort på H&M, och därifrån gick jag i alla fall med 3 toppar och en mascara. Men pyjamasarna på barnavdelningen bjöd på samma besvikelse som på Kappahl - rätt storlek fanns inte, och allt var tajt. Ja vill inte ha tajta kläder när jag sover, varför skulle en sprattlande bebis vilja ha det?
Jag hittade 2 stycken pyjamasar på Lindex till slut som var hyfsat mjuka i tyget och relativt rymliga. Tyvärr var den ena tvådelad, och det tycker inte jag känns så ultimat till en 6-månadersbebis som rör en massa på sig. Han kommer förmodligen ligga med magen bar till slut, men det är värt att testa i alla fall.
Nej, jag är besviken på utbudet av barnpyjamasar faktiskt. Det finns förmodligen JÄTTEbra och JÄTTEfina pyjamasar på typ Polarn o Pyret, men jag köper inte kläder där då jag tycker de är alldeles för dyra för små barn som växer ur dem på en månad. En bebis sliter liksom inte på dem på samma sätt som ett större barn, så kvantitet vinner över kvalitet än så länge. Men oavsett tycker jag att även "lågprisbutikerna" kan erbjuda rymligare kläder. Att kläderna förmodligen tillverkas i något asiatiskt land där de kanske är lite mindre till växten, behöver väl inte betyda att storlekarna behöver tillverkas efter Deras storlek?

Jag är ändock nöjd med mitt lilla ensamma äventyr då jag fick min efterlängade McFeast ;)
Och när jag kom hem fick jag ögna igenom en hel kasse med kläder(från H&M) till barnet som barnets farföräldrar hade med sig då de åkte och fikade med sambon och barnet medan jag var borta. Massa bra saker.
Men OJ vad trött jag blev när jag kom hem. Frisk luft är visst utmattande ;)

Idag har vi inte haft så mycket annat för oss än att ta en promenad i solen, barnet, pappan och jag. I övrigt har vi mest slappat. Men nu är sambon nere i byns skolas gymnastiksal och spelar innebandy med ett gäng av byns övriga karlar, så barnet och jag tittar på tv, surfar och springer i gåstolen. Vem av oss som gör vad? Tja, take a guess ;)





Och fråga mig inte vad han pysslar med här... det verkar vara nya
grejen just nu. Bordskanten på vardagsrumsbordet hemma är oxå
poppis. Eller så är han bara hungrig. Stackars barn.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: