collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Appropå sötsaker

Kategori: Allmänt

Jag är av uppfattningen att ju längre tid det går innan barnet får nys om godis och glass - desto bättre. Varför introducera något som är fullt med socker och konstiga tillsatser tidigare än nödvändigt liksom? Det man inte vet mår man inte dåligt av.
Det som startade mina tankar om detta var när jag tittade i ett fotoalbum och såg en bild på min sambo när han var 9 månader gammal. Han satt i all sin nakenhet i solen en varm fin sommardag och åt en pinnglass. Hur söt som helst. Det var då funderingarna väcktes i mitt huvud. Vill jag att min son ska få äta glass innan han fyllt 1 år? Nej, faktiskt inte. Inget ont om någon av Er andra som bjuder era små barn på glass, absolut inte. Klart ungarna ska få glass om ni känner att ni vill ge dem det! Men Jag vill försöka undvika sådant så länge som möjligt.

Barnet fyller 1 år i juli, mitt i varma sommaren, så en glass kan man ju tycka är snällt att ge för svalka en het sommardag. Men man kan ju faktiskt göra egen isglass på vanlig osockrad fruktdryck! Heureka! Noll socker och man vet precis vad det är ungen stoppar i sig. Som hittat.

Men så är det ju det där med godis också...
När man hälsar på hos folk brukar det på många ställen finnas en eller flera skålar med godis ståendes framme. Lite trevligt sådär, godis tackar man ju sällan nej till när det erbjuds. Hur undviker man att en liten skitunge intresserar sig för en fullt synlig och lättillgänglig godisskål? Näst intill omöjligt. Och att säga att "-Nej, sådan ska inte du ha", när andra(framför allt större barn som en liten gärna ser upp till) är och nallar i skålen känns ju inte riktigt schysst. 'Varför får de och inte jag?'

Det är knepigt det där. Törs man be folk ställa undan sina skålar med godis?

Och självklart ska ungen få smaka glass och godis. I sinom tid. Han ska ju trots allt fira sitt livs första födelsedag om ett knappt halvår. Klart han ska ha tårta eller glass då!
Och när han väl börjar på dagis så får han ju samma som de andra barnen får vid födelsedagar etc. Men före hans 1-årsdag vill jag undvika allt skräp bäst det går.
Hur har ni andra gjort?

Kommentarer

  • Sara säger:

    Halloj! Med Adam va vi ganska strikta att han inte fick sötsaker o de gick jätte bra! Men nu med barn nr 2 säger jag bara, OMÖJLIGT!!!!! Hehe allt e namnamnamnam, hon har tyvärr nog ätit allt i godis o glassväg.. Oopppsss :-) men visst de e klart de går om man vill att förhindra att barn nr 2 inte får äta godis men ja tror ja e lite lat där, man väljer de man ska lägga ner energi på tycker jag.

    2012-02-04 | 18:13:19
  • Jennie säger:

    Alltså jag har bara en sak att säga om det där, jag håller helt med dig Johanna!

    Men, som föregående talare, allt det där blir typ omöjligt med alla efterkommande barn.

    Isabell (vår etta) åt inget sockrigt förrän hon var typ 1.5 eller ännu äldre, medan Molly av rena syskonskäl hade fått nys om det långt tidigare.

    Så håll det så länge du kan säger jag! Helt rätt tänk.

    2012-02-04 | 20:13:11
    Bloggadress: http://jempie.se

Kommentera inlägget här: