collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Testrundan

Kategori: Allmänt

Jag fick ju ingen möjlighet att ta ut Passaten på någon testrunda igår, det passade likso aldrig in tidsmässigt. Eller ja, jag hade kunnat åka ut efter att barnet lagts för kvällen, men det känns lite B att göra det när det är mörkt ute. Jag vill gärna känna lite på den i dagsljus då man får en helt annan känsla för bilens storlek, för det tar trots allt ett tag att "lära sig" var bilen börjar och slutar, så att säga.
Så idag förenade jag nytta med nöje och tog Passaten för att åka till affären. Och jag säger bara det - Satan i Gatan vad skön den är att köra. Och vad skönt man sitter! Den har ju en hel arsenal med knappar och spakar enbart för inställning av sätet, och det är grymt bra för min rygg. Jag höjde upp sätet och drog fram stolen och fällde upp ryggstödet och ställde in "svanken" och grejade, och jag satt som en djävla kung.

Resan till affären gick mest ut på att lära sig känna av var dragläget sitter(för alla bilar är ju så olika), känna på växlarna(och testa den 6:e växeln som vi inte haft i någon av de tidigare bilarna), samt smaka lite på "axet" och se hur pass pigg den är. Och som sambon sade, så är det inte riktigt samma tryck i gasen som det var i Saaben, men den är ändå pigg och trevlig att brumma iväg med.
Efter utförd handling i affären(där jag stötte på svärmor + en till som man helst inte nämner vid namn här hemma) satte jag mig åter i bilen för att brumma hemåt, och då hittade jag även farthållaren som sambon inte hittat ännu. Den var utformad som en egen liten spak, placerad under "blinkersspaken".
Den var jag ju givetvis tvungen att testa! Menne... varje gång jag skulle dit och fippla, så fipplade jag ju på fel spak... så jag satt i stället och blinkade åt höger och vänster, fram och tillbaka som en annan idiot. VARJE gång jag skulle testa farthållaren. Jag undrar vad föraren i Volvon som låg bakom mig hela vägen hem egentligen tänkte :-p

Trots en djävla massa blinkande lyckades jag i alla fall lista ut hur farthållaren fungerade, så den kommer användas flitigt när man ska längre än till affären, för det är lyx. Ganska dum och onödig lyx egentligen, jag tycker det finns så mycket finesser i bilarna nu som gör att man knappt behöver köra själv alls längre. De håller farten, de parkerar halvt åt dig, de svänger åt dig, de väcker dig när du somnar, de bromsar åt dig de gör tamejfan allt. Vill man inte köra själv kan man väl lika gärna åka buss/taxi/skaffa privatchaufför?
Det känns liiite korkat att göra allt med bilkörningen så bekvämt att man knappt behöver anstränga sig. Varför ens behöva gå körskola, snart läser väl bilen av vägskyltar och trafiksituationer och utför All bilkörning på egen hand?

Nu fick jag min testrunda i alla fall. Sambon är i skrivande stund ute och tvättar bilen, och jag frågade i morse om jag fick köra den före, eller efter tvätt. FÖRE, var det självklara svaret :-p
Nu lär det dröja X antal veckor innan jag lyckas sätta min fot på förarsidan i Passaten igen, för sambon är ju som alla andra karlar och vill köra nya bilen Jämt ;)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: