collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Tanken var god

Kategori: Allmänt

Så tycks det komma trots allt. Det där skitvädret de har varnat för, den så kallade "påskhalkan". Här i Rånäs snöar det i alla fall, sådana där minimala små miniflingor visserligen, men det är snö, och det faller tätt.
Aprilväder är man ju van vid, men just den här helgen hade jag hoppats att meterologerna skulle ha förbannat fel. Inte för att det är påsk eller så, men för att sambon åkt till jobbet på sommardäck.

Nej, det är inte Vi som skiftat däck. Bilfirman beställde ju nya sommardäck till bilen(bl.a därför vi inte kunde ta med oss bilen hem samma dag vi tittade på den) för att de gamla var så dåliga. Då satt ju såklart fortfarande vinterdäcken kvar på bilen. Och vi trodde att vinterdäcken skulle sitta kvar när vi väl hämtade bilen, att de nya sommardäcken skulle ligga i bakluckan. Men icke, bilfirman hade ju varit så "snälla" att de smällt på nya däcken och fälgarna lagom till vi skulle hämta bilen.
Tanken var god, men inte vidare bra. För nu har sambon åkt till jobbet på sommardäck, och snövädret har liksom bara börjat. Vem vet hur resten av helgen kommer se ut? Och blir han inblandad i en olycka och snuten fluktar på hans sommardäck så kan han åka rätt rejält på dem...
För att inte tala om hur illa det kan gå om det blir riktigt djävla halt. Men förhoppningsvis väljer han att köra som en pensionär ett par dagar nu.

Jag hoppas att det inte blir komplett snöstorm i helgen i alla fall. Ikväll ska vi nämligen på middag hos svärföräldrarna, och i morgon ska Linus och jag på påsklunch hos mina föräldrar. Men är det för rackigt väder finns nog risken att jag stannar hemma. Säkerhet går före mammas ägghalvor faktiskt. Och upptäcker vi tidigt att det kommer bli snökaos kommer jag i så fall tvinga sambon att lämna sin älskade Passat hemma, och ta Peggy som faktiskt har vinterdäck på ännu.


Barnet smaskar salva i sin "pippipyjamas"

Kommentarer


Kommentera inlägget här: