collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Nr.5 - Hundbajs

Kategori: Saker jag stör mig på

När jag släppte ut ena katten tidigare idag, hann jag se postbilen rulla förbi utanför. Barnet stod i sin gåstol framför TV:n och rev ut DVD-filmer ur TV-bänken, så jag passade på att skutta ut lite snabbt för att kolla postlådan.
Vår tomt sluttar lite från trappen ner mot gatan, beklädd med gräsmatta(och massa mossa). Jag brukar gena ner för den där sluttningen när jag ska till postlådesamlingen som ligger typ 5-7m från huset. Så även idag.
På något lycksaligt sätt, lyckas jag i ögonvrån notera den enorma blaffan med hundbajs som ligger rakt framför mig när jag halvspringande far ner mot vägen, och lyckas preciiis skutta över det.

Det var verkligen jättemycket bajs, från en förmodligen rätt stor hund. På MIN gräsmatta.
Jag har överseende med hundbajs som ej plockas upp ute i skog och mark. Råkar man trampa mitt i hundbajs i skogen blir jag såklart irriterad, men jag riktar ingen inre ilska genemot den hundägare som inte använt bajspåse, då det trots allt är ute i skog och mark, och oddsen att jag ska lyckas trampa just i den bajshögen är relativt små. Men när bajset ligger på min gräsmatta, mitt i ett villaområde, då blir jag Arg.

Jag stör mig med andra ord något oooerhört på de totalt respektlösa hundägare som utan att lyfta ett ögonbryn låter sin hund bajsa precis varsomhelst(folks tomter, gångvägar, broar, you name it - där det rör sig människor) Utan att plocka upp efter den.
Jag är bra sugen på att sätta upp en skylt, och skriva något i typ med:

"- Du hundägare som uppenbarligen glömde ta med bajspåse i fickan, och även glömde gå tillbaka och plocka upp efter din hund när ni promenerat färdigt, är hjärtligt välkommen att plocka upp bajset när du känner att du har tid. Skulle du mot förmodan låta bli, och skulle jag mot förmodan se dig låta din hund bajsa på Min, eller någon annans tomt igen, ska jag med glädje ta reda på var du bor, och personligen sätta mig och skita på din uppfart alternativt din trappa, när jag känner att det trycker på. Självklart ska jag lämna kvar en bajspåse så du har något att plocka upp det med. Mvh, Kärringen i 12:an".

Kommentarer


Kommentera inlägget här: