collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Nr.2 - Familjelivsmorsor

Kategori: Saker jag stör mig på

Det finns en sida på nätet som heter Familjeliv.se, som riktar sig folk som försöker bli gravida, är gravida eller Har barn. En i många avseenden jättebra sida.
Jag reggade mig där när jag väntade Linus, och surfade runt - och ställde frågor i Forumet angående det ena och det andra. Likaså när Linus kommit till världen, för det var ju så mycket man var osäker på och undrade över som nybliven och osäker förstagångsmamma med magknipig bebis.
Forumet är fantastiskt bra då du kan ställa vilken fråga som helst angående i stort sett vad som helst, och man får ofta många bra svar, tips och idéer från andra föräldrar som suttit i samma sits.

MEN... så finns det en samling mammor där som jag Stör mig något enormt på. Mammor som sitter på massor av kunskap och goda råd efter egna erfarenheter, som faktiskt kan riktigt riktigt mycket. Som av eget intresse dessutom är enormt pålästa om allt mellan himmel och jord som har med barns utveckling och uppfostran att göra.
Varför störa sig på så välinformerade och erfarna mammor, kan man undra då? Jo, hade ni sett sättet de uttrycker sig på skriftligt i sina svar i Forumet, skulle ni förstå varför. För mitt i alla goda råd och tips, så har de en förmåga att få Frågeställaren(eller Trådskaparen som det kallas på Familjeliv) att känna sig Anklagad, Utpekad och rentav Korkad.
I stället för att på ett konkret, vänligt, förstående och uppmuntrande sätt ge tips och råd, så börjar de i stället ifrågasätta varför du hittills gjort på det ena eller andra sättet. Varifrån du fått så "dumma idéer" ifrån, och, i vissa fall, ifrågasätta varför du Misshandlat ditt barn på det viset.
Ja, ni läste rätt, orden Misshandel, Plåga och Dåligt föräldraskap nämns titt som tätt. Och det är egentligen helt ogrundat. Personen som haft problem och jobbigt med gnälligt barn, sömnlösa nätter eller vad det nu må gälla, och i ren desperation sträcker ut en hand i rop på hjälp, råd och tröst, får i de flesta fall bara en spark i magen av dessa(enligt dem själva) Guds välsignelse till barnuppfostran till mödrar, då dessa mödrar har ett så ofantligt klumpigt sätt att uttrycka sig på.

Jag har själv råkat ut för dessa morsor, och ser dem härja runt varje gång jag besöker Familjeliv.se.
Numer ids jag inte ens kommentera deras inlägg längre. Det är inte värt det, för man blir bara mer och mer förbannad ju längre en diskussion lider. De har rätt och du har fel, oavsett ämne.
Fy fan i helvete vad jag stör mig på dessa prettomorsor som får andra mammor att må rentav dåligt!

Kommentarer

  • Micaela säger:

    Åh vad jag håller med! Jag går knappt in där längre för man kan verkligen känna sig som världens sämsta morsa! Jag hade supermycket problem med amningen och gick in där för att få råd eller liknande och jisses!

    "Du förstår du väl att du inte kan ge ditt barn ersättning, vad ger du han för förutsättningar i livet då?!" Störtiga morsor helt enkelt!

    (hittade hit via Jempie btw=))

    2012-04-11 | 22:14:27
    Bloggadress: http://micalela.blogg.se/

Kommentera inlägget här: