collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Lite sömnfeedback

Kategori: Sova sova sova säng säng säng

Detta inlägg skriver jag främst för Jennies skull. Inte för att hon bett mig, men för att jag vet att hon är nyfiken ;)

Vi har ju sedan en dryg månad tillbaka börjat lägga barnet i sin egen säng på kvällarna, då han vaknat sjuhundrafemielva gånger varje natt och bara låtit sig lugnas och somna om med tutte i munnen, vilket min rygg tagit så pass mycket stryk av att den nu sagt ifrån på skarpen. No more!

Det har varit en bergochdalbana, minst sagt. Det har protesterats vilt ena kvällen, för att nästa kväll somnas in utan ett ljud(främst pga av att han varit brutaltrött), och vice versa igen. Det har varit både framsteg och bakslag om vartannat. Sjukdom har kommit och sabbat mitt i alltihop, det har kommit en till tand och djävlats och det har börjat "separationsfasas" så smått. Rätt mycket dåliga upplägg för smidiga läggningar och nätter, helt enkelt.
Men trots smärre avbrott och problem, så har det sista tiden ändå gått rätt bra.

En läggning ser just nu ut ungefär såhär:
När barnet fått sin kvällsgröt, sin pyjamas och sitt snutta i soffan framför TV:n med tillkommande sång från mamma, bärs han in i sovrummet. Där säger vi "godnatt" till mörkläggningsgardinen som dras ner, sedan lägger jag barnet i sin säng, säger "Godnatt Linus, nu ska vi sova. Vi ses i morgon. Sov så gott!" samtidigt som jag stryker honom över huvudet. Sedan lämnar jag rummet(och ställer mig utanför och lyssnar).
Oftast kommer det ett snabbt pip som någon form av protest från barnet, men bara ett kort pip, sedan börjar han joxa med sin snutte, sitt mjukislamm eller det linne jag brukar lägga i sängen för att han ska ha något som luktar Mig. Och så ligger han och grejar med sina fötter, sparkar lite i madrassen och har sig. Sedan somnar han, efter 5-10 minuter.
Igår kväll hade han bökat runt en massa i sängen, så han hade lyckats lägga sig på tvären mitt i sängen och halvt kilat fast sig själv, så då kom det ylande därinifrån. Hade inte det hänt, hade han förmodligen somnat utan att ge ifrån sig ett ljud.
Och han sover ca 4-5 timmar innan första uppvaket med eventuella protester(eller snarare koll efter att jag finns i närheten). Börjar han gnälla säger jag min godnattfras, och avvaktar. Oftast lugnar han sig och somnar om, och sover vidare till någonstans runt 4-tiden. jag skulle helst se att han sov längre, åtminstone till 5, men det sker bara enstaka gånger. Då får han komma över till min säng och snutta och somna om där. Vaknar för dagen gör han allt som oftast runt 07:30(han somnar för kvällen runt 20:00).

Jag skulle ju helst se att han sov själv hela natten fram till 07:30(vilken förälder vill inte det, liksom?), men jag tänker inte överdriva det här med sömnen. Nu får jag sova större delen av natten själv i min säng, och barnet vaknar inte mer än 2-3 ggr jämfört med tidigare typ 12 gånger, och det är ett sjudjävla framsteg.

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Men det är ju strålande bra!! Vilken skillnad! Det där har ni gjort riktigt bra ju. Tack för uppdatering, jag har undrat men inte vågat fråga mer (kände mig så tjatig till slut!) :-D

    2012-04-17 | 23:34:53
    Bloggadress: http://jempie.se

Kommentera inlägget här: