collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Kinkeli-kink

Kategori: Allmänt

Den där tanden är ett sabla gissel, tycker barnet. Och mamman. För det är kinkigt och gnälligt mest hela dagen just nu, och det är inget som hjälper, tycker barnet. Kalla bitringar slängs på golvet efter någon minut(som allt annat), och används inte alls till det de är till för. Jag har testat blöta upp en kökshandduk i iskallt vatten, och den tuggar han på en snabbis, sedan springer han bara runt och viftar med den i luften.
Och äta mat går ju fetbort nu igen, han vill inte Alls ha. Inte ens fruktpurén faller barnet i smaken, så idag har han knappt ätit alls bortsett från tutte i förmiddags, så delar av det kinkiga humöret har nog med hunger att göra också.
När det kinkats länge och barnet inte alls låter sig roas, har han fått lite Alvedon, framför allt inför sömn så att han får sova i lugn och ro, och Alvedonet har lindrat mycket. Men man varken vill eller ska ge det för ofta, så han har bara fått ett par minidoser dagtid, för att få närapå en normaldos inför läggdags på kvällen.

Jag hade en Traderaförsäljning att skicka iväg idag, samt en Traderavinst att hämta, så vi passade på att smita upp till Kyrkis en stund efteråt. Förhoppningsvis skulle det ta upp lite av barnets koncentration så att han inte tänkte på den bråkiga tanden så mycket.
Det var säkert 6 st mammor med sina barn där när jag kom(även om en av dem var på väg därifrån), men eftersom jag inte var där förrän ca 13:30, och Kyrkis stänger 15:00, så droppade mamma efter mamma av allt eftersom tiden gick.
När vi kom dit gick vi och satte oss på golvet med ett par mammor och barn som vi känner igen från föräldragruppen, och Linus satt mest där och såg förvirrad ut och visste inte vad eller vem han skulle titta på då det for runt ungar och mammor överallt :-p
Humöret var väl sådär, trots alla nya intryck. Och att han en stund senare tippade baklänges och slog huvudet i golvet gjorde ju inte saken bättre direkt. Han var grinig under nästan hela vistelsen på Kyrkis, ända tills jag satte honom i gåstolen som finns där, då djävlar blev det fart på ungen! Han sprang efter stackars Nanny(personalen) överallt när hon skulle försöka städa och plocka undan inför stängning, så han var konstant ivägen :-p

Vid stängning gick vi ner på byn för att hämta ut min traderavinst(som för övrigt var ett komplett felköp. Jag kom åt fel knapp när jag mobilsurfade och lyckades lägga ett bud på en burk jag inte alls ville ha. Heja mig), och det märktes att Linus var trött. Mycket riktigt somnade han i bilen hem, och vaknade knappt när jag lyfte honom ur bilen hemma. Jag lyckades till och med lägga honom i sin vagn och ta av honom ytterkläderna utan att han gav ifrån sig en knyst. Han låg bara och tittade på mig, och efter några knyck med vagnen sov han igen.

Ikväll ligger det på Mig att ta hand om läggningarna igen, och jag hoppas verkligen att det går lika smärtfritt som det gjort för sambon senaste 2 kvällarna. Jag har lite saker jag vill ta itu med när barnet somnat och man får göra saker i lugn och ro.


Tidigare idag. Han tog locket från sin "lattjolajbanlåda" och sprang
runt med.


Oxå tidigare idag. "Läser" bok.

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: