collinus

Livet i byhålan med barn och katter

Jag erkänner

Kategori: Jag erkänner

Jag är skåpsätare.
Framför allt medicinskåp och vitrinskåp är smaskens. Ha ha, dagens usla humor.
Nej men jag är en tvättäkta skåpsråtta. Framför allt kakor slinker ner fortare än kvickt. Det är praktiskt taget oooomöjligt för mig att låta bli de kakor som finns hemma. Jag försöker låta bli, men nog f-n är man där och nallar till slut i alla fall.
Detta beror nog främst på att jag ofta går runt och är lite småhungrig. Ändå äter jag både frukost, lunch och middag, och äter till och med större portioner än sambon gör. Jag antar att det är amningen som är den största boven i dramat, trots att jag inte ammar i närheten så ofta som för några månader sedan. Barnet snuttar inför sin för - och eftermiddagsvila, samt inför kvällsläggningen. Och sedan snuttar han någon gång mellan 04-05 på morgonen samt ngn gång till strax innan han vaknar vid 07. Det är lite skillnad mot varannan-timme-snuttandet när han bara var en liten plutt. Och nu snuttar han mer för själva snuttandets skull och inte mjölken, som det verkar.

Finns det inga kakor hemma, äter jag såklart inga. Så egentligen borde vi se till att inte ha några hemma. Men så vill man ju ha NÅGONTING att bjuda på om det kommer oväntat besök, så jag vill gärna att det finns någon typ av liten kaka hemma i alla fall, det är därför jag börjat baka mina kardemummakakor(som jag försökt modda om till jordnötskakor etc tidigare). De är enkla att göra, och degen går att förbereda och ha i kylen om man inte skulle ha tid att grädda dem i samma stund man gjort klart degen. Vilket man som småbarnsförälder sällan har.
De är kanske ingen smaksensation, men de är helt okej kakor. Tillräckligt okej för att jag ska gå och nalla av dem titt som tätt.

Tack och lov brukar vi ha smaksatta riskakor hemma, vilka får duga i brist på kakor och annat sött. Långt mycket nyttigare än sockersprängda bakverk. Och när suget kommer och varken kakor eller riskakor finns så kan jag peta i mig allsköns skumma grejer. Typ sätta mig och tömma en konservburk med majs. Eller råsteka potatis. Eller koka ägg och äta dem som de är, utan att lägga på macka(för jag vill helst ha majonäs om jag ska äta äggmacka, och finns ingen majonäs får det vara :-p).
Förut köpte vi alltid "Skrattande kon"-ost, och en sådan förpackning kunde jag tömma på 5-10 minuter när ett sådant där skåpätarsug slog till.

Idag är det chokladflarn som är huvudperson i skåpsätandet. Vi köpte ett storpack på Willys sist vi storhandlade, då vi skulle få fikabesök några dagar senare. Det storpacket finns det i skrivande stund typ 4 kakor kvar av. Vilket ändå är ganska duktigt av mig då de räckt nästan en månad :-p


Kommentarer

  • Micaela säger:

    Meh!Att en fröken sa så! Det är ju helt galet! Undrar vad de har "för syn" på genus på den förskolan? Inte för att jag är hysterisk gällande det direkt, men att ta förgivet att ett barn är av visst kön beroende på en färg är galet!

    2012-04-17 | 17:29:23
    Bloggadress: http://micalela.blogg.se/

Kommentera inlägget här: